Egyik legkomfortosabb vasúti kocsi flottáját adta el a GYSEV

Schlieren kocsikkal közlekedő vonat Sopron határában, termes kocsi fedélzeti utastájékoztató monitorral, wifivel és klímával 2014-ből / cyberpress.hu összeállítás

Hamar megszerette az utazóközönség azokat az úgynevezett Schlieren típusú személykocsikat, melyeket a GYSEV állított szolgálatba a 2010-es évek elején. A 2009-ben beszerzett félszáz kocsit 2012-től folyamatosan modernizálták, ráncfelvarrást kaptak biztonság és kényelem terén is. A Schlieren személykocsikból kiállított szerelvények sokfelé megfordultak az elmúlt években, jártak Sopronból Szombathelyen át Szentgotthárdra, Pécsre, Győrbe, valamint Celldömölkre is. Nyaranta Keszthelyig is szállították az utasokat, de a különvonatokra is jutott a kocsikból.

A vasúttársaság Ausztriából szerezte be a használat személyszállító kocsikat, majd biztonsági ajtóvezérlést és klímaberendezést építettek be, de új padlóburkolatot és üléshuzatot is kaptak a szerelvények. Az intercityk után ezekben a kocsikban jelent meg először személyvonati szolgáltatási szinten az ingyenes fedélzeti wifi is, később pedig utastájékoztató monitorokat is telepítettek.

A vaol.hu érdeklődésére a GYSEV sajtószóvivője elárulta, a közelmúltban lezárult egy hároméves folyamat: a GYSEV Zrt. az elmúlt hetekben egy csomagban eladta 46, úgynevezett Schlieren típusú személyszállító kocsiját. A FLIRT motorvonatok forgalomba állításával a GYSEV Zrt. számára gyakorlatilag feleslegessé váltak a korábban a regionális közlekedésben használt Schlieren típusú kocsik – mondta el a portál megkeresésére Rázó László, a vasúttársaság szóvivője.

Mint a Vas megyei napilap is emlékeztet, egyes vélemények szerint ezek ülése volt a legkényelmesebb.

A kocsik leállítása mellett szól, hogy koros szerelvényekről van szó: 1965 és 1981 között gyártották, kedvelt jellemzőjük a fektethető epedás ülések és a teljesen leengedhető ablak / Fotó: cyberpress.hu archívum

A hagyományos mozdony és személykocsikból kiállított szerelvényeket lényegében teljes mértékben átvették a motorvonatok. A személyvonatot választó utasok többnyire egységesen FLIRT motorvonatotokra szállhatnak a társaság villamosított vonalain, ezekből kétszer tíz darab került beszerzésre 2015-től kezdődően. A FLIRT motorvonatokból két generációjából is bevásárolt a GYSEV és a modern, alacsonypadlós járművek kiválóan teljesítenek a mindennapokban. Bár érkeztek új motorvonatok, a személykocsik beszerzése nem elhanyagolandó kérdés, hiszen például az intercityk továbbra is ilyen összeállításban közlekednek.

A külföldről használatán beszeret kocsik pedig nem minden esetben jelentenek akkora slágert, mint amilyen népszerűség a Schlieren kocsikat övezte.

A VOLT Fesztivál különvonatja is Schlieren kocsikkal közlekedett Sopron és Budapest között / Fotó: cyberpress.hu archívum

A szintén osztrák eredetű, Raabecity branding alatt futó, kizárólag fülkés kivitelű IC-kocsik sok kritikát kapnak, általában az utastéri hűtő-fűtő rendszer nem megfelelő működése okán. A rendszeresen vonatozók azt is megkérdőjelezhetik, van e elegendő, minőségi szolgáltatást nyújtó személykocsija a társaságnak. Példának okáért egy-egy vágányzár idején a budapesti intercityket is részben FLIRT motorvonatokkal közlekedtetik. Azonban erre ellenpéldát is találni, hiszen gyakorta fordul elő az is, hogy intercity kocsikkal indítanak személyvonatot. Ennek már csak azért is van abszurditása, hiszen ilyen feltételek mellett felár ellenében magasabb minőséget nyújtó szolgáltatásról volna szó. A laikusok azt is megjegyezhetik, hogy bár a Schlieren kocsiktól megváltak az üzemeltetők, az egykori intercity kocsikat, személyvonati szintre lefokozva mind a mai napig közlekedteti a GYSEV.

Sopron – Szombathely személyvonat halad Harka közelében – cyberpress.hu archívum