Batsányi utca: nem az önkormányzaté, de a GYSEV sem tekinti sajátjának a járdát

A 6122/1 és a 6123/2 helyrajzi számú ingatlanok érintik a Batsányi utca páratlan oldalának járdaszakaszát (pirossal jelölve) / Forrás: e-epites.hu

Simon Zoltán önkormányzati képviselő azok után kereste meg levélben Sopron Megyei Jogú Város Jegyzőjét a és a GYSEV Zrt-t, hogy lakossági jelzésre értesült a Batsányi utca járdaszakaszának rossz állapotáról. Bár az utcát a közelmúltban felújították, a járdát csak az egyik oldalon cseréltek ki, míg a másik oldalon maradt a töredezett, elhasználódott burkolat. Mindkét szervezet válaszolt a képviselőnek, de a probléma megoldásában úgy tűnik nincsenek közös nevezőn az érintettek.

Az ellenzék önkormányzati képviselője Facebook oldalán közölte a soproni polgármesteri hivatal és a soproni székhelyű vasúttársaság levelét. A hivatal válaszában kifejti, mindent elkövetnek az utak jó karbantartása érdekében. Felidézik, 2018-ban felújításra került a Batsányi utca önkormányzati tulajdonban és kezelésben álló járdaszakasza a Csengery utca és a Béke út között.

A szóban forgó járdaszakasz nem hivatalunk tulajdonában és kezelésében lévő járdaszakasz, annak tulajdonosát a szükséges helyreállításai munkálatok elvégzésére korábban már felhívtuk figyelmét

– derül ki a levélből, mely arra is emlékeztet, hogy az önkormányzat mintegy 600 névvel ellátott belterületi utcát kezel, amihez rengeteg külterületi út párosul.

Ebből adódóan a városi költségvetés nem teszi lehetővé, hogy nem önkormányzati területen végezzenek útfelújítási munkálatokat.

A GYSEV Zrt. válaszában azt részletezi, hogy a járda két, egymással határos ingatlant érint. Ebből tulajdonukat a 6122/1 helyrajziszámú ingatlan képezi, a 6123/2 helyrajziszámú ingatlan csupán a cég vagyonkezelésben van. Megítélésük szerint a járda fenntartására a 103/2003. (XII.27.) GKM rendelet és a 30/1988 (IV.21.) MT rendelet vonatkozik, melyek lényegében a vasútátkelők átjárhatóságának részletét szabályozzák.

Ebből az kerül megállapításra, hogy a közúti és vasúti szintbeni kereszteződésben a vasút üzemeltetőjének fenntartási feladata a vasúti átjáró burkolata vonatkozásában a vágánytengelytől számított négy-négy méterig, járdánál és gyalogútnál a terelőkorlátig terjed.

Mivel a töredezett felületű, közcélú járdaszakasz a szélső vágány tengelytől több, mint négy méter távolságra van, annak fenntartása álláspontjuk szerint már a közút kezelőjének a feladata.

Bár a járda felújítása nem emésztene fel tetemes összegeket, a kérdést nem lehet bagatell módon annyival lezárni, hogy ez egy újabb végeláthatatlan bürokratikus vesszőfutás. Az, hogy kinek a feladata volna a járda kezelése, ezzel együtt karbantartása, felelősségvállalás oldaláról is sok kérdést felvet. Mindeddig úgy tűnik, senki sem érzi magáénak.

A probléma alanyát képező gyalogjárda egyébként mindösszesen csak 50 méter hosszú, azonban amíg mindkét fél hajtja a maga igazát és kitartanak az álláspontjuk mellett, aligha nem fog kompromisszum és megoldás születni.

Bízunk benne, hogy nem kell egyéb fórumon rendezni a jogvitát, és mielőbb a lakosság érdekeit szem előtt tartva újulhat meg a járda.

Simon Zoltán úgy kommentálta a válaszleveleket, hogy a kör bezárul. Majd helyesbített, és mint írta, a biztonság kedvéért a Magyar Közútnak is megküldte észrevételeit. Mivel ennek aztán tényleg semmi értelme sincs, mi inkább a helyszínt próbáltuk meg körül járni.

Az E-közmű portál felületén lekérdezett adatok alapján az említett két ingatlan nagyjából megfelezi a rövidke járdaszakaszt. A 6122/1 hrsz. alatti ingatlan magába foglalja a vasútvonalat és az állomást is, míg a 6123/2 hrsz. leíró adatai alapján szintén kivett közforgalmú vasút, a természetben ez a Béke út melletti zöldterületet és parkolót foglalja magába.

Ez utóbbi ingatlan tulajdoni lapján szereplő bejegyzések szerint a terület tulajdonosa 2012-ig a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. volt, majd azt követően a Magyar Állam tulajdonába került, aki azt a GYSEV Zrt.-nek vagyonkezelésbe adta.

A bejegyző határozat szerint a tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter az MNV Zrt. útján gyakorolja.

A város és a vasúttársaság (b-j) válaszlevelének közzétett formája / Forrás: Simon Zoltán Facebook oldala