Nézze meg velünk, hogyan alakul a Bécsi dombi alagút (FOTÓK)

Bécsi dombi alagút, bal oldali járat, csőernyő befúrása / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

Felidézve a korábbi ismertetőnket, a terveknek megfelelően 780 méter hosszan építenek alagutat a soproni Bécsi-domb gyomrában. Az M85 autóút földalatti nyomvonalával kedvezőbb környezetvédelmi hatásokat tudnak elérni, egyúttal 3,95 kilométeres távon 2×2 sávos összeköttetést teremtve a Fertőrákos, a Sopron-Nyugat csomópontok és az országhatár között. Az alagút fejtése tavaly ősszel a bányászati hagyományoknak megfelelően egyházi áldással vette kezdetét, s már most igen látványos ütemben haladnak a munkálatok.

Bécsi dombi alagút, bal oldali járat, csőernyő befúrása / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László 

A bányászati technológiával készülő alagút az M85-ös autóút kiépítésének egyik legjelentősebb eleme. A Modern Városok Program egyik kiemelt céljaként első ízben Sopront kapcsolták be a hazai gyorsforgalmi-hálózatba, majd létrejön a 2×2 sávos közvetlen országhatár kapcsolat és a városi elkerülő szakasz is. A beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából a DS Konzorcium végzi, erről a szakmai munkáról kaptunk tájékoztatást a NIF Zrt. szóvivőjétől. Az alagútfejtésre a munkakezdési engedély 2020. november 23-én került kiadásra, az ünnepélyes munkakezdésre pedig november 26-án került sor.

A december 18-i téli leállásig elkészült 11 méter hosszon a fejtés az alagút keresztmetszetének felső részében (főte), valamint felállították az oldalfalat támasztó támíveket és megtörtént a lőttbetonos biztosítás. Az újév első munkanapján, az ütemezés szerint 2021. január 4-től folytatódtak a munkálatok.

Bécsi dombi alagút, keleti portál felvonulási terület / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

“A 9. számú támívig elvégezték a fejtést a keresztmetszet középső szintjében (mag) is, valamint az oldalfal biztosítását összezárták az alagútjárat alsó részében. A tervek szerinti kialakítással megtörtént a homlokbiztosítás is (az alagút előtti földtömeg biztosítása). Beépítésre került a 2. sor csőernyő (az alagút tetejébe fúrt acélcső sor, mely biztosítja, hogy fejtés közben felülről ne hulljon, ne szakadjon be a talaj), valamint megkezdődött a 3. sor csőernyő befúrása és habarccsal történő injektálása (ezzel növelik a befúrt acélcsövek merevségét.)” – írta meg érdeklődésünkre a NIF Zrt.

A járat kialakítása előre láthatólag egy évet vesz igénybe, ekkor érnek át a Bécsi-domb alatt a szakemberek. Másodikként a jobb oldali járatra fognak felvonulni, ezt nevezik az északi alagútnak. A bejáratot már előkészítették a fejtés megkezdéséhez, elkészült a bányászati portál és elkészült a leálláshoz szükséges homlokbiztosítás (az alagút előtti, azaz a kifejtésre kerülő földtömeg biztosítása), valamint az alagút előtti térbeton zsaluzása, vasszerelése, betonozása.

Bécsi dombi alagút, bal oldali járat, csőernyő befúrása / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

Korábbi cikkeink az M85-ös autóútról ide kattintva!

Bécsi dombi alagút, keleti portál, bal oldali alagút bejárata / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László
Bécsi dombi alagút, bal oldali járat, csőernyő befúrása / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

Kapcsolódó:

Előkészítő munkák az M85-ös soproni alagútjánál!

A szakemberek most bárki számára bemutatják a készülő soproni alagutat

Újabb mérföldkő az M85 gyorsforgalmin: Bécsi-dombi alagút megáldása

Bevárja a Mély út fejlesztését az M85-ös újabb szakaszainak átadása

 

 

A cikk elkészítésében a NIF Zrt. és a
DS Konzorcium volt segítségünkre, köszönjük!