Az elmúlt évtizedben országosan hatezer kilométernyi útszakasz újult meg, az idén pedig ezer kilométer felújítását tervezték, de már több mint 1200 kilométeren eljutottak legalább a munkakezdésig. Október végén azt is megerősítette az Innovációs és Technológiai Minisztérium, hogy újabb háromezermilliárd forintnyi közútfejlesztés alapjait teszi le a kormány a kiemelt társadalmi igényeken alapuló fejlesztések előkészítésével.
A közúti közlekedési feltételek fejlesztését a 2016-ban elindított 3600 milliárd forintos program összegzi. Az idei esztendőben országszerte több mint 300 szakaszon, közel 640 kilométeren befejeződtek a felújítási munkálatok, 184 szakaszon mintegy 630 kilométeren pedig még zajlanak a beavatkozások. A felújítások összértéke több mint 220 milliárd forint, nagyobb részük a Magyar Falu Program égisze alatt kerül megvalósításra.
Az útfejlesztések célja az, hogy minden megyei jogú várost négysávos úton lehessen megközelíteni, az autópályák és az autóutak elvezessenek az országhatárig, a kiemelt gazdasági térségek, technológiai és ipari központok elérhetősége javuljon, és minden településről fél órán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út. 2025-re minden megyei jogú város mellett 11 határátlépési pont is elérhető lesz gyorsforgalmi utakon.
Tavaly év végén döntött arról a kormány, hogy 82 milliárd forintot biztosít az újabb fejlesztési csomag előkészítésére, ebből idén 26 milliárdnyi értékben valósultak meg tervezési és engedélyezési munkák. Az európai uniós és hazai ágazati cél szerint 2030-ra a felére, 2050-re pedig nullára kívánják csökkenteni a közúti balesetekben elhunytak számát.
A kormány hatalmas összegeket fordít a közútfejlesztésre, mely nem csak a meglévő 32 ezer kilométeres hazai közúthálózat felújítását foglalja magába, hanem új, emelt szintű utak kiépítését is.
Sopron térségben korszakos eredmény az M85-ös autóút megépítése, melyet már közel egy éve birtokba vehettek a járművezetők a Leghűségesebb Város és Csorna közötti teljes szakaszon.
Továbbra is gőzerővel zajlik a munka, hiszen folyamatban van a Fertőrákos csomópont – országhatár közötti utolsó szakasz kivitelezése, így a Bécsi-dombi alagút, a határátkelőhelyhez való visszakötés, a Mély út és az 8647-es északnyugati elkerülő út megépítése is.
De az elmúlt időszakból is számos sikeres projektet tudhat maga mögött környékünk, hiszen több összekötő is teljes felújításon esett át. A Harka, Ágfalva és Balf felé vezető utak kivétel nélkül mind megújultak, a 8532. jelű Páneurópai Piknik felé vezető utat pedig átépítették, kiszélesítették. A sort sokáig lehetne folytatni, hiszen a járás, a megye és a régió útjain túl szerte Magyarországon zárultak le sikeresen, vagy épp jelenleg is megvalósítás alatt vannak az ütemezett útépítési projektek. Az egyszerű burkolatcserén, aszfaltozáson túlmenően zömében olyan beruházásokról van szó, ahol figyelmet fordítanak az útalap megerősítésére, vízelvezetésre, figyelemfelkeltőbb burkolati jelek és forgalomtechnikai eszközök elhelyezésére, valamint új buszmegállók, gyalogátkelőhelyek, járdák és parkolóhelyek kijelölésére.
Az uniós források korábbi elérhetősége mellett a szaktárca eddigi nyilatkozatai alapján a magyar gazdaság olyan helyzetben van, hogy az ország hazai költségvetésből tud új utakat építeni, illetve felújítani.
Említendő, hogy az utakra szánt üzemeltetési és felújítási keretösszegek évről-évre nagyobb büdzsét tesznek lehetővé. Egy néhány évvel ezelőtti szakmai becslés alapján az 1200 km-es éves útfelújítási program olyan modell, melynek segítségével megállítható a tetemes méretű közúthálózat állagromlása, ami folyamatos és jelentős vagyonvesztést jelent évtizedek óta a mindenkori magyar állam számára.
MTI nyomán