A közelmúltban Sopronhoz hasonlóan Szombathely is a helyi közösségi közlekedés pályáztatásával kapcsolatban volt elfoglalva, ám a végeredmény kétségkívül nagyobb médiafigyelmet kapott: nem a magyar állami cég, a Volánbusz nyerte el a június 24-én a következő tíz évre szóló megbízatást, hanem az osztrák tulajdonú Blaguss magánvállalat szállíthatja a vasi megyeszékely utasait.
Az újonnan megbízott vállalat azonnal be is mutatta Szombathelyen, milyen járművekkel képzeli el a helyi tömegközlekedést. Június 30-án a sajtó képviselői előtt az önkormányzat és a Blaguss Agora Hungary Kft. alá is írta a 2022. január 1-től érvényes közszolgáltatási szerződést. A flotta lehengerlő, hiszen a buszok legalább 85 százaléka új gyártású Mercedes lesz, hasonlóan a bemutatón demózó piros bécsi midibuszhoz. A dízel autóbuszok alacsonypadlós kivitelűek, egytől-egyig klímások és a legszigorúbb környezetvédelmi besorolásnak is megfelelnek. Ezekkel a buszokkal a megszokott hazai szolgáltatási színvonalat messze meghaladó lehetőségeket teremtett a Blaugss Magyarországon, nemhiába hivatkozott magukra mintavárosként dr. Nemény András polgármester.
Az osztrák anyavállalatot ismerve, akik az egyik legmodernebb és legfiatalabb járműflottát üzemeltetik Európában, nem is lehetne mást várni tőlük. Ellenben sokáig úgy tűnt, a magyar városokat nem hódíthatják el az állami volántársaságoktól. Sopronban is benyújtották pályázatukat, azonban eredménytelenül szerepeltek.
Ellenben mielőtt a fellegekbe szállnánk a szombathelyiek sikerét olvasva, érdemes a körülményeket is megismerni. Hiába a legmodernebb busz, ha az ezt körülvevő infrastruktúra a továbbra is a lesújtó magyar valóság.
Szombathelyen a városi úthálózat minősége kritikán aluli, a kátyúk és gödrök egymást érik, sem az elmúlt évtizedekben sem a jelenlegi ciklus alatt nem volt olyan nagyszabású útfelújítási program, ami ezen a helyzeten változtatott volna.
Holott nagy szükség volna erre, s legyen példa újból Sopron, ahol már több éve milliárdos nagyságrendben zajlanak útfelújítások városszerte. Nem csak a személyautók, a buszok karbantartási költségein is meglátszik, ha rossz utakon kell futniuk. Már pedig jó esetben a buszok többnyire a szombathelyi utakat róják majd, és a helyi megállókba állnak be, ahol szintén lenne felzárkózni való a nyugati üzemeltetési kultúrához. Bár a Volánbusznak az online járatkövetés és jegyértékesítés terén nincs lemaradva, továbbá vannak új jegykiadó automatái, és e-ink utastájékoztató táblákat is kihelyeztek, ez nem minden. A Blaguss modernizációt akar bevezetni a jegyértékesítésben, alkalmazások és valós idejű buszkövetős fejlesztésével, az infrastruktúra megújításával egyetemben.
A sajtóbeszámolók szerint Horváth Soma alpolgármester úgy fogalmazott, átvezetik a szombathelyi tömegközlekedést a 21. századba. Buszok terén valóban hatalmasat ugrik a színvonal, de az állítást nagyobb városi fejlesztések és elért eredmények által érezhetnénk valóban igazoltnak.
Az is elhangzott, hogy óriási eredménynek tartják, hogy a rendszerváltás óta igazi verseny alakult ki a szolgáltatásért. Azonban a verseny így sem volt igazi, hiszen az összesen kettő beérkezett pályázat közül egyet, a Volánbuszét érvénytelennek nyilvánították.
A pályázati kiírás értelmében csak az érvényes pályázatokat bírálja el az önkormányzat, így más választásuk jogilag nem is maradhatott. Márpedig egy versenyben választási lehetőségnek kellene lennie. Most nem volt.
Azóta már az is kiderült, máshogy látja ezt a városvezetés és máshogy a Volánbusz. Sajtóközleményt adtak ki, melyben kifogásolják az önkormányzat döntését és jogi eszközzel akarnak álláspontjuknak érvényt szerezni. A Volánbusz azt is megjegyezte, hogy tavaly jelentősen fiatalodott a járműállomány, hiszen hét új, környezetkímélő Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós autóbusz állt forgalomba Szombathelyen, ami a csuklós járművek 60 százalékának cseréjét jelentette. Idén júniusban három MAN Lion’s City GL A23 típusú csuklós autóbusz érkezett a megye helyközi vonalaira, és ígéretük szerint további járműfejlesztést hajtanak végre a közeljövőben. A Mercedes buszokat a város plusz forrást invesztálva lízingelte.
A Volánbusz és az önkormányzat között bár hiába nem született megállapodás, a közösségi közlekedés finanszírozásának jellegéből adódóan lesz még pénzügyi elszámolni valójuk egymás között. Több száz millió forintokról van szó, hiszen a társaság veszteségtérítését az önkormányzatnak kell kipótolnia.
Az is nyilvánvaló, hogy nem marad minden a régi a buszokat eddig vezető sofőrök szempontjából sem. Az új szolgáltató a teljes személyi állomány jogfolytonos átvételét nem tervezi, a korábbi volános buszvezetőket alkalmazná, de 10%-ukra nem lesz szüksége.
Az utazóközönségnek is figyelnie kell, hiszen a terv szerint a helyi járatokat is megritkítanák az átszervezéssel egyetemben.
A történet tehát még közel sincs lezárva, ám remélhetőleg az utasok végül csak pozitív változással találkozhatnak.