A 2020-as év végére beváltották a mindenkori ígéretet, miszerint megvalósult Sopron gyorsforgalmi megközelítése az M85-ös autóút által. Ezzel egyetemben felerősödtek azok a vélemények is, miszerint helyes döntés volna teherforgalom korlátozása is a régi főút autóúttal párhuzamosan futó szakaszain. Kérdéseinket a témával kapcsolatban a 85-ös főutat fenntartó Magyar Közút Nonprofit Zrt. válaszolta meg.
Ahogyan arról például Kópháza polgármestere is beszámolt, jelentős forgalomcsökkenését eredményezett az új autóút. Bár hivatalos forgalmi adatok csak később fogják tudni alátámasztani, bárki észlelheti az egyes települések átkelési szakaszain a változásokat. Ezzel nem csak a lokális emisszió, a környezeti terhelés csökken, de várhatóan biztonságosabbá is válhat a közlekedés, hiszen kevésbé lesz zsúfolt az út a hétköznapi csúcsidőszakokban.
Azonban az M85-ös autóút kiépítése itt nem ért véget, lényegében Sopron felszabadítása még megvalósítás alatt áll. Zajlik a munka a város elkerülő szakaszán, a Balf és Fertőrákos forgalmi csomópontok átadásával újabb ütemben gyorsulhat a közlekedés, majd a Sopron-Nyugat csomópont és az észak-nyugati elkerülő út pedig újabb terhet tud levenni a Leghűségesebb Város válláról.
Éppen ezért gondolhatjuk jogosan azt, hogy a teherforgalom csillapítása is még korai volna, hiszen lényegében bő egy hónapja nyitották csak meg az M85-ös 51 km-es, Sopron-Kelet – Csorna-Nyugat szakaszát.
A Közút részéről Pécsi Norbert Sándor adott tájékoztatást arról, hogy Sopron térségében tovább folytatódnak az útépítési munkálatok, melyek várhatóan további pozitív változásokat hoznak majd. Az érintett településeken lévő vállalkozások és cégek működését nem szeretnék akadályozni. ezért egyelőre nem tervezik forgalomkorlátozásokat és tilalmakat bevezetni az M85-ös autóúttal párhuzamos útszakaszokon, mindaddig, amíg a teljes fejlesztés el nem készül és nem rendelkeznek hosszabb időszakra vonatkozó üzemeltetési tapasztalatokkal.
A kommunikációs osztályvezető hozzátette, bíznak benne, hogy az úthasználók a társadalmi elvárásoknak megfelelően használják az úthálózatot és fölöslegesen nem zavarják az út mellett lakók mindennapi életét.
Munkatársaik folyamatosan figyelemmel kísérik a forgalom nagyságát és ha a továbbiakban esetleges visszaromlásról szereznek tudomást, annak kivizsgálását követően megteszik a szükséges intézkedéseket.
Jó példával járhat elől e téren Csorna városa, emlékezetes, hogy az elkerülő elkészültéig naponta 4000 kamion haladt át a településen. Az ütemes kivitelezés itt is tetten érhető, hisz 2015-ben az M85-M86 közös fonódó szakasza készült el, 2018-ban pedig az M85 újabb szakaszával vált teljessé a város tehermentesítése. Az i-re a pontot 2020. márciusa hozta el, ekkortól mentesült az átmenő tranzitforgalom nagy részétől Csorna és környezete.
A súlykorlátozások bevezetésére tehát kedvező tendencia mutatkozik, hiszen a fejlesztéspolitika egyik alapvető célja is az, hogy javuljon a térségi életminőség.
A tiltó, kikényszerítő intézkedésekre tehát egyelőre nem lehet számítani, azonban az is nagy előny például, hogy bár a főutak úthasználati díja alacsonyabb lenne, a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszer az M85-ös autóúton keresztül kalkulálja az útvonalat.