A 2021-2027-es uniós pénzügyi ciklusban kötöttpályás beruházásokra várhatóan rendelkezésre álló forrásmennyiség sikeres lekötése érdekében húsz vasúti fejlesztés előkészítésének, tervezésének támogatásáról született döntés. Az összesen 32 milliárd forintos ráfordítás a hazai közösségi közlekedés gerincét adó vasút infrastruktúrájának, szolgáltatásainak korszerűsítése, versenyképességének növelése mellett a magyar gazdaság élénkítéséhez is hozzájárul – közölte augusztus utolsó hetében az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A kormánydöntésnek köszönhetően országszerte kezdődhetnek vasúti beruházások, vágányhálózati korszerűsítések, híd- és alagút építések, valamint pályarekonstrukcióknak köszönhetően javulhatnak az elővárosi utazási feltételek is. Többek közt megtörténhet a Szombathely-Kőszeg és a Zalaszentiván-Nagykanizsa vasútvonal villamosításának előkészítése is. Az úgynevezett Nyugat-magyarországi Masterplan az országrészt összefüggő egységként kezelve vizsgálhatja egyebek mellett a Győr-Pápa-Celldömölk vonal villamosításának lehetőségét.
A kötöttpályás projektek speciális igényeire tekintettel az egyes beruházások megkezdését legalább egy-három éves előkészítési folyamat előzi meg. A forrásbiztosítás nyomán az állami beruházók (a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt., a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a két nemzeti pályahálózat-működtető vasúttársaság (GYSEV, MÁV) időben gondoskodhat arról, hogy a következő programozási időszakban Magyarország megfelelő számú, részletesen kidolgozott projekttel rendelkezzen az uniós támogatások mielőbbi lekötéséhez.
A 2020. augusztus 14-én megjelent 1247/2016. (V.18.) kormányhatározat pedig a következővel egészült ki. Az IKOP-2.1.10-15 projekt keretében a GYSEV Zrt. vasúti intrastruktúra fejlesztési projekt előkészítésére 2,18 milliárd forintos (becsült támogatási intenzitást 100%) munkát kezdhet meg a Zalaszentiván deltavágány, a Győr-Csorna vasútvonal, Sopron állomás és Sopron – Harka 2. vágány fejlesztésének előkészítésére.
Az MTI tájékoztatójából kiderül, hogy 2014-2020-as pénzügyi ciklus Integrált közlekedésfejlesztési operatív programjában a kifizetések idén nyáron már túlnőtték az eredeti, 1300 milliárd forintos keretösszeget. A várakozások szerint a következő években az eddigieknél jelentősen nagyobb forrásmennyiség lesz elérhető uniós társfinanszírozással a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztésére. Az előzetesen becsült nagyságrendek alapján Magyarország számára összesen akár 2000 milliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra. Az újonnan támogatott előkészítési projektek e hatalmas keretösszeg közel felét kitevő forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg lehetőség szerint már 2022 elejére.