Néhány év alatt eljutottunk odáig, hogy már nem csak a politikai közleményeknek témája az M85-ös autóút és egy fentebb is nevezett étterem kapcsolata. Ma már szikla szilárdan írja még a magát függetlennek vélt sajtó is azt, hogy az M85-ös autóút csak az Arcus étteremig tart, hitelt és alapot adva az ehhez hasonló híreszteléseknek. Pedig ez hülyeség.
Csak épp a tévhitek nem állnak meg ennyinél.
Gyakori érv az is, hogy az M85-ös autóút éppen azért kanyarog úgy ahogy, mert ezt a tulajdonosi kör ügyesen kilobbizta volna. Röviden ez sem igaz, hosszabban pedig lentebb kifejtem. Még mielőtt valaki busás bevételnövekedést vizionálna a szóban forgó vendéglátóegység köré, esetleg összeesküvésekre gyanakodna érdemes elklikkelni a megnyitott kommentablakból, elejteni a kézbe ragadott klaviatúrát és tovább folytatni a cikket. Jöjjön, vizsgálja meg velem együtt a terveket, mielőtt ítéletet mondana. Utána, az szakmai és társadalmi egyeztetésen átesett, engedélyes tervek ismertében már nyugodtan. Savazhat, magasztalhat kedve szerint.
A soproni elkerülő fejlesztését már a ’90-es évek óta napirenden tartják, alapvetően cél a város tehermentesítése, egyfajta körgyűrű megalkotása a hivatásforgalom és a tehergépkocsik számára. Éppen ezért már évtizedekkel ezelőtt is nagy vonalakban adott volt az út vonalvezetése. Tudvalevő az is, hogy az Osztrák Szövetségi Köztársaság törvénybe foglalta az A3-as autópálya meghosszabbítását, mely jogszabály egyértelműen a Klinegnbach határátlépési pontot jelöli ki a fejlesztés végpontjának. A szakemberek között korábban is felmerült az alagút építésének lehetősége, melyet végül a 2016-ban megalkotott M85-ös nyomvonalterv és érvényben tartott. Az út vonalvezetése a korábbi tervezési munkák alapján, igazodva a meglévő 84-es főút vonalvezetéséhez tehát nem vethet fel kérdéseket. Egyéb nyomvonalbeli eszmefuttatásra pedig egy korábbi véleménycikk ad válaszokat.
Bár korábban elhangzott olyan elképzelés, hogy az M85-ös Bécsi dombi alagútját követően valóban egy egyoldali komplex pihenőhelyet alakítanának ki az Arcus étterem közelében, ezt az ötletet biztosan elvetették.
Itt nem épül pihenőhely.
A jelenleg kivitelezés alatt álló szakasz tekintetében sehol sem épül pihenőhely Sopron mellett, legközelebb csak Kópházánál. A határátkelőhely közvetlen közelében kétoldali autópálya-pihenő csupán egy távlati terven szerepel, ennek kiépítéséhez azonban szükséges az osztrák fél várva-várt előrelépése is.
A Sopron-nyugat csomópontot közvetlenül az alagút kijáratánál építik meg, ebbe csatlakozik a majdani észak-nyugati elkerülő út és a 84-es főút is. Itt a másodrendű főút nyomvonalát akként módosítják, hogy az el is veszti a közvetlen kapcsolatát a szóban forgó étteremmel. Az út bekötését a körforgalomba oly módon tervezték meg, hogy az legalább 150 méterrel eltávolodik az étterem jelenlegi kocsifelhajtójától. Ezzel szemben a gyorsforgalmi útpályája 600 méterrel halad el mellette, és nem is itt ér véget. A valótlansággal ellentétben az autóutat főúti visszakötéssel építik meg, nagyjából másfél kilométerrel a határátlépési pont előtt, tehát nem ott és akkor ér véget, ahogyan az sokan megírták.
Lényeges és fontos kihangsúlyozni azt is, hogy ezek természetesen csak a kivitelezés második szakaszához tartoznak, így szemben az első ütem 2020-as átadásával, ezek megvalósítására 2024-ig várni kell. Újabb előrelépést pedig az jelenthet, ha az osztrák kormány is a sarkára áll, és törleszti adósságát az A3-as határkapcsolatának kiépítésével, ezzel is biztosítva az M85-ös autóút rákapcsolódását, mely teljessé válva minden bizonnyal sok közlekedő megelégedését szolgálná.
Ezeknél már csak az a nagyobb blődség, hogy hiába fúrnak alagutat a Virágvölgy alatt, vagy épp az, hogy az M85-ös zsákutcának épül. Emelkedjünk felül a kicsinyes vitákon, mondhatnánk magunknak, de egyre inkább teret nyernek az ehhez hasonló állítások. Azonban tisztán látható, hogy tényszerűen, tételesen cáfolható minden tárgyi tévedés. Csak kinek van kedve magyarázkodni napról-napra ott, ahol valaki mindig hangosabb …