Igazi népünnepély volt 2015. év végén a Várkerület rekonstrukciójának átadója, hiszen hosszú és sanyarú évtizedek után végül teljesen megújult a hűség és szabadság városának emblematikus közterülete. Ezt a megkezdett folyamatot hivatott tovább vinni a következő ütem is, mely kormányzati és uniós társfinanszírozásból valósul meg az Ötvös utca és a Széchenyi tér közötti szakasz korszerűsítésével.
Sopron hatalmas szeletet hasított magának a magyar kormány Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) támogatott projektjeiből, s több fronton is eredményesen zárulhat a hét e tekintetben, hiszen a Várkerület II. üteme mellett az Árpád utcai parkolóház építése is hamarosan kezdetét veszi, s nem beszélve a Modern Városok Program történelmi léptékű fejlesztési elemeiről.
Maradva a tárgyi projektnél, bruttó 542 millió forintos szerződési összegért kezdődik meg a Várkerület II. ütemének fejlesztése, a soproni önkormányzat még tavaly augusztusban folytatott le eredményes közbeszerzési pályáztatást, s végül a Strabag Építő Kft. nyerte el a munkát. Azt sem fedi már homály, hogy a még az előző ciklusban bemutatott látványterv mikor válik valósággá, hiszen Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának, mint megrendelőnek kifejezett kérése volt a kivitelező felé, hogy mielőbb fogjanak munkához. Abból kifolyólag, hogy a kijárási korlátozás kapcsán kevesebben mozdulnak ki, jelentősen lecsökkent a város forgalma is, így a kivitelezés mielőbbi megkezdése is a tervezettnél kisebb mértékben zavarja a város működését majd.
A TOP-6.4.1-15 pályázati kiírás szerint megvalósuló fejlesztés célja a belvárosi forgalom csillapított övezetet bővítése. Noha a 2015-ben átadott Várkerületet számos kritika éri, azok inkább a mindennapi problémákra és az általános elégedetlenségnek hangot adva születnek, mint sem az alapkoncepcióra vonatkoznak. Gondoljunk vissza, a Várkerület a gyalogosok számára újra kinyílt, átjárhatóvá vált, s visszakapta azt az egységes, gyalogos dominálta szerkezetét, amit évszázadokon keresztül hordozott. Az új arculatot nyert tér leváltotta az autóforgalom vezérelte közlekedési rendet, ezzel komfortosabb és biztonságosabb teret adva a soproniaknak és az ide látogatóknak. Archívumunkat fellapozva legalább három díjról is be tudunk számolni, amit a Hetedik Műterem Kft. tervei elnyertek. A a soproni városvezetés megbízásából ugyanezen terv és koncepció mentén halad a Várkerület a következő üteme is.
A most megindult kivitelezés mellett egy szintén szabad szemmel jól látható összegből a teljes vízi közmű-rendszert is kicserélik, felételezzük előrelátó elgondolás szerint abból a célból, hogy a Várkerület új arculatát hosszú ideig ne kelljen egy-egy előre nem várt térkő-bontással elcsúfítani. Ami a fejlesztést illeti, sajnos azt is meg kell említenünk, hogy a most leszerződött kivitelezési munkák a pályázati koncepció második részét érintik csak. Az eredeti tervek, valamint a tavalyi közbeszerzés szerint is érintették volna a Kisvárkerületet is a rekonstrukciós munkák. A város által 2016-ban elnyert pályázati összeg 617 millió forintot tett ki, s könnyen lehet, hogy az akkori árakon számolva valóban bele is fért ez a két megvalósulási terület a költségvetésbe. Mint arról korábban már részletesen beszámoltunk, több esetben is olyan mértékű drágulással találták szemben magukat az önkormányzatok, ami egyes projektelemek, vagy akár teljes projektek megvalósulását is veszélyeztette. Noha ilyen információnk a konkrét eset kapcsán nincsenek, mindenképpen jó hír, hogy az Ötvös utca és a Széchenyi tér közötti szakaszon megkezdődhetett a munka. S külön öröm volna minden soproni polgár számára, ha a Kisvárkerület területét érintő előrelépésről is pozitívan számolhatnánk be hamarosan.
Mint a közbeszerzési dokumentációból kiderül, a kivitelező dolga lesz többek között zöldfelületek kialakítása, s ezen belül legalább 413 növény elültetése, 70 négyzetméter gyepesítés. Utcabútorok telepítése, faverem rácsok elhelyezése összesen 73 darabra vonatkozóan. Gyalogosok részére közlekedő burkolatokat összesen 1761 m², vegyes használatú szerviz út 30m², közlekedési területen 482 m², parkoló 119 m² épül meg. Csepegtető csöves öntözőrendszerből 146 fm készül. Négyméteres LED kandeláberekből 13 db, nyolcméteresből 4 db kerül beüzemelésre. Útépítésre 2430 m²-en kerül sor. Előleget 25%, 50% és 75%-os készültségnél fizet az önkormányzat, a szerződésben 5%-os tartalékkeret a mozgástér. A teljesítési határidő a szerződésben foglaltak szerint 14 hónap, azonban érdemes visszaidézni, hogy a Várkerület nagyobbik szakasza sem tartott ennyi ideig, így bizonyára itt is jobban gazdálkodnak majd az időkerettel.
A felülnézeti tervekből kiderül az is, hogy új buszöblöket építenek, valamint önálló kerékpárút is kialakításra kerül a már ismert formájú zöldfelületekkel együtt, de kerékpártárolóból sem lesz hiány. A gyalogos és kerékpáros forgalom mellett a tömegközlekedés előnyhöz juttatása is fontos, hiszen így teljesülnek csak azok az érvek, hogy a fenntartható közlekedési módokat szívesebben vegyék igénybe a felhasználók. Új gyalogátkelőhelyet is kialakítanak, hiszen meglátásunk szerint nagy lakossági igény volt a Szent Orsolya iskola sarkának meghosszabbított vonalán a biztonságos átkelés lehetősége. A beruházás évtizedeken át fogja meghatározni a városképet, s hosszú időre bebetonozza a Várkerület egységét is, s úgy adja át az utókor számára, amilyennek azt a jelennek és a jövőnek egyaránt szóló tervek megálmodták. Ekképp nem érdemes a mellett csak úgy elsuhanni, hogy több mint félmilliárd forintot fektet a város a közterületek igényes megújításába, hiszen ez egy jelentős mértékű támogatás, a forrást meg is kellett szerezni, ami már ugye megvan, tehát egy feladat kipipálva. De eredményesen kell hasznosítani is, ami pedig még várat magára. Ha a Várkerület első ütemét nézzük ez sikeres lépés volt, noha apróbb anomáliák körözték a befejezést, melyek természetesen kijavításra kerültek.
Mi a magunk részéről mindenesetre szurkolunk, és igyekszünk követni a munkafolyamatokat egy-egy fotós beszámoló keretében, ahogyan azt a Várkerületi “nagy” projektnél is tettük!