Érdekes, meglepően nyílt üzenetet hordoz a bécsi közösségi közlekedési tömörítő Wiener Linien vállalat egyik új óriásplakátja. A gondolatmenet messzire vezet, hiszen mit ad Isten éppen idén ősszel kerül sor az önkormányzati választásokra Bécsben.
Az elsősorban tömegközlekedési rendszereket üzemeltető vállalat a 2020-as nyári szezonra külön kampányt fogalmazott meg, miért is érdemes Bécset választani a külföldi úti célok helyett. Többek közt azzal kampányolnak, hogy azért jobb választás Bécs, mint Berlin, mert jobb a kávé. Vagy épp azért jobb, mint Horvátország, mert nincsenek tengeri sünök. A szellemes plakátkampány kétségkívül legtöbb figyelmet magára vonzó grafikája az, amely úgy fogalmaz:
„Olyan, mint Ibiza, csak oligarcha nélkül”
A reklámanyagok célja, hogy megmutassák, a szabadidős célállomás tömegközlekedéssel gyorsan és egyszerűen elérhetőek, azonban nem lehet elmenni amellett a tény mellett sem, hogy miként szövik bele magukat a politikai események a mindennapokba. Emlékezetes: Heinz-Christian Strache osztrák alkancellár ibiziai rejtett kamerás felvétele kormányválságot teremettet Ausztriában, az FPÖ támogatottság megszenvedte az akkori elnök ballépését, aki egy orosz, magát oligarchának kiadó nővel tárgyalt.
A közéleti történések pedig most egy trendinek és menőnek tűnő turizmusélénkítő reklámban tűnnek fel. A Wiener Linien a Wiener Stadtwerke leányvállalata, ezáltal a konszern tulajdonosa közvetlenül és kizárólagosan Bécs városa, így a politikai áthallással bíró, a jobboldal számára kényes balhét felszínen tartó üzenetet bizony közpénzből finanszírozza a közszolgáltatást ellátó vállalat.
Nem lehet véletlen az üzenet már csak azért sem, mert 2020. október 11-én önkormányzati választásokat tartanak Bécsben. Az osztrák főváros évtizedek óta erőteljesen, elmozdíthatatlannak tűnően szociáldemokrata beállítottságú, ám 2015-ben a 39,59%-os SPÖ győzelmét közel 31%-os FPÖ eredmény árnyékolta be. Az élhető világváros szociális érzékenysége példátlan és elismerendő, azonban az öt évvel ezelőtti 74,4%-os részvételi arány és a szavazatok alakulása azt mutatja, a város jelenlegi működése sokak szerint szorulna reformra. E mögött húzódhat az is, amit az FPÖ és a NEOS 2020-as kampányplakátjai pár soros szlogenekben érzékeltetnek. A meglehetősen komoly üzenetek közt vannak olyanok, mint: tisztességes gazdálkodást a mutyik helyett, Bécs iszlámosodásának megállítása, a bankok kitömése helyett munkahelyek megerősítése.
De nem csak Strache korábbi pártjára repültek rá, hanem az Egyesült Államok Elnökének is odacsíptek, noha a külpolitikai elszólalás kevésbé erőteljes:
„Olyan, mint a Fehér Ház, csak nyugodalmasabb”
Kérdés lehetne viszont az is, mit szólna egy átlag magyar állampolgár, ha a MÁV humorosra venné magát és azzal kampányolna:
“Gyurcsány hazudik e nagyobbat vagy a mi menetrendünk?”
Egy szó mint száz, talán jobban venné ki magát ha a politika (itthon és külföldön egyaránt) nem akarná beleszőni magát ennyire a közbeszédbe és a mindennapokba, hiszen az általános vitakultúrát és közgondolkodást ismerve csak felesleges konfliktusokat szülne a lakosság között.