Olyan lehetőség kínálkozik a járványügyi helyzet kapcsán, amit akarva talán sosem lehetett volna elérni. Országszerte ingyenes a közterületi parkolás, ami talán új megvilágításba is helyezhetné azt a 309 férőhelyes aranyhegyi létesítményt, melyet még tavaly adott át az önkormányzat. Azonban látható szándék így sem mutatkozik arra, hogy valóban célba érjen az alkotók terve. Pedig a békebeli fizetős korszakban sem a város szívében megszokott magas összeget kellene kicsengetni, mi több, már-már rekord alacsonyat…
Lesújtó képet fest – még mindig – az Aranyhegy városrész a közterületi parkolást nézve. Még az előző, 2014-es önkormányzati ciklusban a körzet fideszes képviselője, Péli Nikoletta lelkesen dolgozott a dinamikusan fejlődő városrész közlekedési helyzetén, hiszen először megállni tilos táblákkal fegyelmezték a rendetlen autósokat, majd a teljes lakópark forgalmi rendjét újraírták. A Városfejlesztési Bizottság akkori terve szerint az egyirányúsítással a hosszú ideje fennálló parkolási nehézségek csillapítása volt a cél, miszerint szabályos keretek között több közterület marad majd a gépkocsik tárolására.
Az akkor még a politikai életben aktív Vörös Viktor ellenzéki képviselő munkájának eredményeképpen illetve lakossági ráhatásra végül ezen a terven finomhangolásokat vezettek be, ám a koncepció marad, és egy ideig funkcionált is. Bár Vörös Viktor nem ugyanazt az érvet képviselte – mondjuk úgy hogy nem egy hajóban evezett a többséget adó Fidesz-KDNP frakció tagjaival – utólag értékelve mégiscsak mindkettejük egyfajta egységet képviselve, a lakókörnyezetért való tenni akarásuk vezetett egy kompromisszumos, közös eredményre.
Időközben aztán az Aranyhegy lakosságának és beépítettségének fejlődése a várakozásokat is felülmúlta, és már tényleg az utolsó helyek fogynak el a városrész magjában. Persze alapvetően a dominó ott indult el, hogy egy 2005-ös közgyűlési határozattal lakóövezetté minősítették át a kereskedelmi és gazdasági övezet egy részét, az eredendően Aranyhegyi ipari parkot. Aztán ahogy az lenni szokott, az első társasházak hozták maguk után a többit, amíg el nem jutottunk a mai állapotokhoz, amit valóban zsúfoltság jellemez. A lakhatási lehetőség megteremtése, a motorizáció növekedése pedig hozta magával a gépjármű-tárolás kérdéskörét is.
Néhány utcát hiába védi kivéve célforgalom jelzőtábla és hiába 30 km/ó-s övezet a lakópark egésze, a fő problémát nem az átmenő forgalom adja. De ezt jól tudja a városvezetés is, hiszen tavaly egy negyvenmilliós beruházás keretében adtak segítséget a helyzet orvosolására. Ez is régi adósság volt már, hiszen a környező utcák úttestjének egyik felét folyamatosan autók borítják. Azonban hiába a KRESZ előírásai, hiába az létesített parkoló, most is szünet nélkül állnak autók kereszteződésben, kanyarban és még körforgalomban is. Bár szűk látókörű véleményvezérként kritikát fogalmazhatunk meg azért, hogy a kiépített parkoló fizetős lett, azonban ha annak használati díját nézzük, akkor nem érdemes:
Az aranyhegyi parkoló piszkosul olcsó! Nem is az óránkénti nettó 20 forintos ára a lényeg, hanem az évi 5.000 Ft-os bérleti díja, ami szinte elenyésző egy autó fenntartási költségéhez viszonyítva.
Egy ott lakó, egy átlagos ingázó ezt a költséget csak a üzemanyagkutak közti árkülönbségből megspórolhatja néhány tankolással. Ez nem jelenthet valós problémát arra, hogy miért kihasználatlanok az új parkolóhelyek. Mindezek tükrében 2020. májusában azt lehet látni, hogy a parkolót lassan a gaz is felveri, kihasználtsága úgy 10-15 autótulajdonosban merül ki. Sopronban több mint 500 különböző közterületet ismerünk, és abból sem régebbi, sem újabb lakóövezet nem részesült ilyen típusú, ilyen mértékű fejlesztésben – noha a hűség városának vitathatatlan problémája a parkolás kérdése.
A Nr. 1. új tesztpéldány megépült, szolgálatra kész, azonban a lakosság részéről, akik továbbra is parkolási nehézségekkel küzdenek, még sincs igény arra, hogy hasznunkra váljon.
Felmerülhet a kérdés, mégis mi az ami rábírná a környező utcák lakóit arra, hogy felhagyjanak a szabálytalan félmegoldásokkal. A válasz talán ennél egyértelműbb nem is lehetne. Egy radikális megoldás, ami a megfelelő hatósági eszközökkel kikényszeríthető volna, ez pedig a közterület-felügyeleti, rendőrségi sűrűbb járőrözés és intézkedés. De persze nem akarunk senkinek sem rosszat, azonban valljuk be, tarthatatlan a jelenlegi állapot és ha másként nem megy, akkor következetes fellépéssel talán rábírható volna a lakosság arra, hogy a részükre épült megoldást használják.
De közelítsük meg más irányból az ügyet: a városvezetés már nem először nyúlt a városi parkolás érzékeny kérdéshez, hiszen volt szó már magasabb díjakról, új zónákról és a méltányossági bérletek körül is új fejezetet nyitottak, így kissé érthetetlen, hogy az aranyhegyi problémák felszámolásában miért nem születik határozott intézkedés. Abszurd abból a szempontból is, hogy egy lakosság által is érzékelt és többször jelzett ügy kapcsán született fejlesztés végtére nagyon úgy tűnik, hogy csak a szabályok megkövetelésével, esetleges szigorításával lenne eredményes.
Ahogy azt a tapasztalat mutatja, a parkolóban 2020. májusában mindig van hely bőven, pedig egy idealista álomképben akár ki is ürülnének a Tárczy-Hornoch Antal, Faller Jenő, Ív és Verő József utcák ha használnák az emberek az adott területet. Persze azt tegyük hozzá, hogy a parkoló egy olyan helyen van, ami 3-5 perces sétára van a lakóházaktól, ami több mint valószínűleg a kihasználatlanság egy másik forrása is.
Azt azért érdemes hozzátenni, hogy alanyi jogon senkinek sem jár, hogy saját lakása előtt tudjon parkolót találni, de minden bizonnyal soknak könnyebbség gyermekekkel, heti bevásárlással teli táskákkal egy közeli helyen megállni. Azonban azon is érdemes elgondolkodni, hogy a kevésbé sűrűn lakott családi házas övezetekben sem mindig ott parkolnak a soproniak, amelyik utcában laknak. Ez egy ilyen játék, el kell fogadni, hogy többen vagyunk, munka előtt vagy után pedig egy ötperces séta meg egyáltalán nem ártalmas. Ismerve hát a helyzetet, nem lenne meglepő, ha megint hozzányúlnának az Aranyhegy közlekedési rendjéhez, várakozni és megállni tilos táblákkal, vagy éppen parkolási övezetek megteremtésével…