A napokban törölték a 2018-as választások előtt bevezetett – a köznyelvben csak plakátadónak hívott – adónemet, ami miatt újabb bevételektől esnek el az önkormányzatok. A témára az RTL Klub riportja után a Népszava világított rá, amely azt írja, hogy a változtatást az adórendszer egyszerűsítésével indokolták, ami azonban súlyos veszteségeket jelent a fővárosi kerületek és vidéki városok illetve települések számára.
A csatornának nyilatkozó újbudai önkormányzati képviselő becslése szerint ez az újabb döntés ebben az évben 110 millió, jövőre pedig 200 millió forintos bevételkiesést eredményez a számukra, ami azért is egy újabb érzékeny elvonás, hiszen a kormány korábbi döntései értelmében már így is jelentősek az önkormányzatok büdzséjének veszteségei.
Mint az ismeretes korábban a gépjárműadó teljes összegét is elvette a kormány az önkormányzatoktól a járványra hivatkozva emellett elvonják tőlük az iparűzési adó egy részét, a tehetősebb településeknek pedig szolidaritási adót is kellett fizetniük a járványalapba. Az már csak egy plusz adalék, hogy a koronavírus-járvány kiemelt szakaszában ingyenessé tették országosan a parkolást, így ez újabb bevételkiesést jelentett az idei költségvetésből az érintett önkormányzatoknál.
A plakátadónak nevezett fizetési kötelezettség – adóforma – megszüntetése a Népszava szerint Szombathelynek idén 47 millió, Szegednek pedig több tízmillió forintos mínuszt jelent a büdzséből, így talán nem tévedünk sokat ha azt mondjuk, hogy a soproni önkormányzat is minden bizonnyal komoly milliókkal lesz szegényebb ezáltal.
Mindezek ellenére – kicsit kutakodva a témában – mi azonban arra jutottunk, hogy a helyi önkormányzatoknak lehetősége van a köztéri hirdetmények és reklámok elhelyezésének feltételeit szabályozni, hiszen ez az alkalmazhatóság a reklámhordozó után fizetendő építményadó bevezetése előtt is fennállt. Például a reklám célú közterület használatot köthetik bejelentési, engedélyezési kötelezettséghez, így eljáró hatóságként közterület-használati díj megfizetését is előtudják előírni. Azaz végső soron bár költségtől esik el az önkormányzat a jogszabály megváltoztatása miatt, más módon lehetősége nyílhat a reklámhordozók egyes fajtáit más módon “megadóztatni”.