A beruházásnak köszönhetően 45 percre csökken a menetidő Győr és Sopron között, míg a 2017-ben átadott Csorna-nyugat csomóponttól 30 perc alatt lesz elérhető Sopron. Az új nyomvonallal érintett 17 település mentesül az átmenő forgalomtól. A jelentős infrastrukturális beruházás révén javul a közlekedés színvonala és biztonsága, ezáltal nő a régió versenyképessége is. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye.
Az M85 autóút Csorna – Sopron közötti szakasza 51 km hosszon 2×2 sávos autóútként épült középen fizikai elválasztással (szalagkorlát), leállósáv nélkül, 24,60 m koronaszélességgel és 2,50 m stabilizált padkával. A tervezési sebesség 110 km/h.
A szakaszon létesült 5 különszintű csomópont (Kapuvár, Fertőendréd, Fertőszentmiklós, Nagycenk, Sopron-kelet), és teljes értékű csomóponttá került átépítésre a Csorna-nyugat csomópont.
A csomópontoknál kiépített alcsomóponti körforgalmakon kívül (10 db) további 5 körforgalmú csomópont is segíti a gyors és biztonságos haladást.
A beruházás részeként megépült 21 felüljáró, 19 aluljáró (melyből 2 db az autóutat és a GYSEV vasútvonalat is keresztező vadátjáró), valamint 15 közúti és vasúti keretműtárgy, de beépítésre került a 15. sz. GYSEV vasútvonalon az autóút fölé egy acélszerkezetű vasúti híd is.
A szakaszon Babótnál egy komplex pihenőhely épült, egyelőre üzemanyagtöltő állomás nélkül, valamint kiépítésre került a Széchenyi egyszerű pihenőhely Fertőszentmiklósnál és egy időszakos üzemelésű, mobil technológiájú tengelysúly- és össztömeg mérőállomással kombinált egyszerű pihenőhely Kópházánál.
Az új autóúti szakasz és a térség országos közutainak üzemeltetését az új nagycenki üzemmérnökségi telep fogja ellátni.
A kivitelezés során 6,7 millió m3 töltésanyagot mozgattak meg, 604 251 tonna aszfaltot építettek be és 1 165 db előregyártott vasbeton hídgerenda került beépítésre összesen 24 778.4 fm hosszban, melyből a legrövidebb 9,80 m, míg a leghosszabb 39,80 m hosszúságú volt. Elültetésre került 476 750 db cserje és 2 885 db sorfa, valamint megépítettek 113,5 km vadvédő kerítést is.
Az autóút a szerződésben szereplő befejezési határidő előtt, a koronaélek között került forgalomba helyezésre, így kisebb munkálatok, a vadvédő kerítés véglegesítése, valamint a mérnökségi telep befejező munkálatai még előfordulhatnak. A Hutbájd pihenőnél a mosdókon január közepéig dolgozik a vállalkozó.
Az 51 kilométer hosszú szakasz 2021. január 1-jétől lesz díjköteles az e-matirca rendszerben, azonban felhívjuk különösen a Sopron felől Győr irányába közlekedők figyelmét, hogy az M85 autóút már forgalomban lévő szakaszai – ahogy eddig is – díjkötelesek, így a Csorna-nyugat csomóponttól (Farádtól) Győrig az úthasználatért díjat kell fizetni.
A megtett úttal arányos (HU-GO elektronikus útdíj) díjszedési rendszerben a szakasz az átadást követően egyelőre ingyenes marad.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: a koronavírus-járvány az egész világot, így hazánkat is megtorpanásra kényszerítette, de köszönhetően az elmúlt évek kiemelkedő eredményeinek, most is kisebb károkat kellett elszenvednünk, mint a legtöbb európai országnak. „Mindez azt is bizonyítja, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően kell folytatnunk a munkát. Éppen ezért nem adtuk fel az úthálózat bővítésére és korszerűsítésére vonatkozó terveinket sem. Hiszen a megfelelő közlekedési infrastruktúra elengedhetetlen a jól működő, eredményes gazdasághoz. A most elkészült több mint 51 kilométeres útszakasz, a hozzá tartozó pihenő, vadátjáró és csomópontok tehát a térségben élő családok biztonságos közlekedését, valamint a helyi vállalatok sikerét egyaránt szolgálják” – fejtette ki a miniszterhelyettes.
Gyopáros Alpár, Modern Települések Fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Győr-Moson-Sopron megye 3. sz. választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte: Az út helyi jelentősége, első sorban Kapuvár, és a Kapuvár térségében élő 17 település szempontjából nagy. Nagyon komoly népesség megtartó ereje van egy-egy ilyen fejlesztésnek, hiszen azok az emberek, azok a fiatalok, akik ezekben a kis településeken éltek, ha elindultak valamilyen szolgáltatást igénybe venni a nagyobb városok vagy a főváros felé, joggal gondolhatták azt, hogy nem megfelelő körülmények között utaznak, hiszen a 2×1 sávon nem lehetett lendületesen közlekedni a megszaporodó kamionforgalom miatt. A fejlesztésnek köszönhetően időben közelebb kerülnek a megyei jogú városok, és ezzel arra tudjuk ösztönözni a falvakban élőket, hogy maradjanak helyben.
Barcza Attila, Győr-Moson-Sopron megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője azt mondta: Történelmi időszakot élünk, hiszen Sopron és térsége évtizedek óta várja, hogy összeköttetésbe kerüljön Győrrel egy négysávos úton. 51 kilométer készült el és ezzel nem csak gyorsabb lesz a közlekedés, hanem a térségben élők számára új gazdasági lehetőségek is meg fognak nyílni.
Farkas Ciprián, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere hangsúlyozta: Az M85-ös autót elkészülte egy új korszak kezdete Sopron életében. Van abban valami sorszerű, hogy pont a népszavazás centenáriumához közeledve köti be Magyarország kormánya Sopront a magyar gyorsforgalmi úthálózatba. Ez egy teljesen már jövő fog hozni Sopron számára. Turizmus, gazdaságfejlesztés- ezt várjuk tőle. Ez az út nem csak egy aszfalt csík, nekünk a fejlődés útját jelenti. A jövőbe vezet.
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója az M85 folytatásáról azt mondta: Az M85 Sopron-kelet – Fertőrákos közötti 6,4 kilométeres szakaszán jelenleg a pályaszerkezet (aszfalt alap-, kötő- és kopó réteg) építése zajlik. A műtárgyak esetében pedig a pályalemez építése folyik. Az M85 autóút Fertőrákos csomópont – Sopron oh. szakaszon épülő alagútnál a bal oldali járatban november hónapban folyamatos, 24 órás munkavégzés mellett megkezdődött a fejtés. A projekt befejezési határideje 2024 június vége.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósult meg. A kivitelezést a Csorna-nyugat és a Fertőendréd Csomópont között a STRABAG Építő Kft., STRABAG AG és a Belfry PE Kft. alkotta STR-B M85 Konzorcium, a Fertőendréd csomópont és Nagylózs között az EuroAszfalt Kft., a SWIETELSKY Magyarország Kft. és Betonútépítő Zrt. közös ajánlattevők, míg Nagylózs és Sopron-kelet között a DÖMPER Kft. és a Subterra Raab Kft. által alkotott DS Konzorcium végezte nettó 153,2 Mrd forint hazai költségvetési forrásból.
A terveket a BIMLAB Mérnökiroda Kft., a FŐMTERV Zrt. és az UTIBER Közúti Beruházó Kft. készítette, míg a mérnöki és műszaki ellenőri feladatokat a VIKÖTI Kft., FŐBER Zrt. és az ECO-TEC Kft. alkotta SCARBANTIA Mérnök Konzorcium végezte.
Korábbi cikkeink a témában, minden M85 infó ide kattintva.
Forrás: nif.hu