Egyelőre nyitott kérdés a bécsi sikertörténet folytatása, azaz hogyan is működik tovább az évente 1,1 milliós utazási forgalmat bonyolító bérbicikli rendszer. Osztrák sajtóinformációk szerint a kerékpározók felháborítónak tartják azt a közlekedéspolitikai vitát, ami az ügyet körbeveszi.
Bécsben 2008-ban indították el a Citybike projektet, a kerékpárkölcsönzésben pedig forradalmat jelentett az osztrák főváros megoldása. A sikeres működést az is jelzi, hogy tavaly őszig összesen 10 millió kölcsönzést és 33 millió megtett kilométert könyvelhettek el az üzemeltetők. A rendszer olyannyira bejött, vagy ha úgy tetszik exportslágerré vált, hogy azóta 57 nagyvárosban is hasonló alapokra építették ki a közösségi kerékpáros hálózatot.
A rendszert üzemeltető Gewista Bécs város illetékeseihez fordult a koronavírus miatt kieső bevetélek miatt, szerintük a város által eddig támogatott 850 000 euró túl kevés a feladatok ellátásra. Az 1,1 millióra növelendő finanszírozást a város nem adta meg, így július közepén a vállalata egyszerűen eltávolította a kerékpárokat és lezárta a kölcsönző állomásokat. A 120 Citybike állomás több mint feléről, 62 belvárosi gyűjtőállomás helyszínéről van szó, amit a nyári kerékpáros szezon legfogalmasabb időszakában nem lehet használni.
Az osztrák politikai pártok meglehetősen indulatosan fogadták azt, hogy az üzemeltető nem jutott eredményre a város illetékes tanácsnokával.
A szociáldemokraták (SPÖ) a rendszer további működtetésében bíznak, amiben szükségmegoldásként a Wiener Lininen szolgáltatót tudják partnerként elképzelni. Mint mondták, mindannyik előtt ismert volt, hogy a szerződés lejár: a tárgyalások eredménytelenségéért egyszemélyi felelősnek a városi közlekedésfejlesztési tanácsnokot, a zöldpárti Birgit Hebein-t (Grüne) tartják.
A néppárt (ÖVP) a rendkívül drága klimatizált utcákat hozza fel példának, melyek egyébként nem is működőképesek a gyakorlatban. Szerintük a ténylegesen ellátott feladataikra, azok megőrzésére kellene figyelmet fordítani, így a kerékpár megosztó rendszer folytatására is.
A szabadságpárt (FPÖ) szerint 3,5 millió eurót fordítottak a nem működő klimatizált utcákra rejtett kampányfinanszírozásként és további 22 millió eurót folyt el egy értelmetlen mobilitási ügynökséghez. Ezek tükrében nem értik, miért ne lenne a bérbicikli rendszer fenntartására a többletforrás.
Miután a tanácsnok elbukta a tárgyalásokat, Bécs polgármestere vette kezébe a munkát. Michael Ludwig július végi bejelentéséből kiderült, a Wiener Linien veszi át a teljes rendszert, azonban az egész megvalósítására még várni kell. A szerződéstervezet jelenleg kidolgozás alatt áll. Két hónapot szánnak az előkészítő munkákra, így az október 11-i választások előtt még sor kerülhet az új működési forma elindítására.
Bár megoldás született, egyelőre úgy tűnik őszig lezárva marad a bő 60 darab kerékpáros gyűjtőállomás, ami bizony nem jó hír a turistáknak sem.
Forrás: OE24, KRONE