Dr. Brenner Koloman: A magyar oktatási rendszer átfogó modernizációját sürgetjük!

Határozati javaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek a Jobbik frakciója, amelynek tárgya az, hogy a Fidesz Kormány vonja vissza a Nemzeti Alaptanterv 2020-as változatát. Ennek indoka többek közt az, hogy a párt véleménye szerint az életbe léptetendő dokumentum a magyar közéletben, a szociális médiákban és általánosságban mindenhol komoly vitákat váltott ki és a Jobbik megítélése szerint a NAT nem az oktatásügy legégetőbb  problémáira reagál. Dr. Brenner Kolomant, a Jobbik frakcióvezető helyettesét, országgyűlési képviselőt kérdeztük a benyújtott javaslattal kapcsolatban, aki készséggel válaszolt portálunknak a témával kapcsolatban.

Dr. Brenner Koloman, a Jobbik országgyűlési képviselője, frakcióvezető-helyettes, a Jobbik soproni választókerületi elnöke / Fotó: Béli Balázs

Dr. Brenner Koloman érdeklődésünkre elmondta, hogy véleménye szerint ez a Nemzeti Alaptanterv egyrészt nem nemzeti, másrészt pedig nem alaptanterv. Nem nemzeti azért, mert a benne foglaltak nem a nemzethez tartozó összes polgári iskolatípushoz tartoznak valamint azért sem, mert  az új NAT inkább emlékeztet az egykori, rossz emlékű Hazafias Népfront illetve a Magyar Néphadsereg által propagált kötelezendően betartandó utasításokra és nem pedig arra, hogy egy szabad országban az oktatásügyben dolgozó pedagógusok valóban a demokráciának megfelelően oktathassák a felnövekvő új generációt. Nem alaptanterv pedig azért, mert egy ideális NAT nem ilyen részletességgel és megkötésekkel és nem ilyen címszerűen kell hogy megszabja azt, hogy kikről kell tanulni és kikről nem kell tanulniuk a diákoknak. A Jobbik, mint nemzeti néppárt nem kíván csatlakozni a baloldali pártok által preferált tiltakozási akcióhoz, mert  nem az ideológiai alapon folytatott, irodalom és történelemre koncentráló fideszes gumicsonton kíván rágódni, hanem a magyar oktatási rendszer átfogó modernizációját igyekszik sürgetni. Be kellene hogy ismerje a Kormány, hogy az igazi kérdés nem az, hogy Wass Albert vagy Harry Potter legyen az olvasandó irodalom, hanem az, hogy végre felismerje és elismerje az oktatásügyért felelős minisztériummal karöltve azt,  hogy a mai 15 éves korosztály egynegyede a gyakorlatban funkcionálisan analfabéta, ami sokkal nagyobb és égetőbb megoldandó probléma, mint az említett gumicsont.  Dr. Brenner Koloman arra is rámutatott, hogy meglátása szerint úgy tűnik a Fidesz csak focicsapatokban tud gondolkodni, hiszen az oktatásügybe is megpróbálják átültetni az általuk preferált sport egyik jellemző taktikáját, ami most úgy néz ki az oktatásügy gyakorlatában hogy lecserélik az egyik írócsapatot egy másikra, kényük-kedvük szerint, holott az alapoknál van a probléma.

Az új, 2020-as Nemzeti Alaptantervvel kapcsolatban a Jobbik álláspontja az, hogy az nem megfelelő és nem is elfogadható, hiszen egy mindenkivel –  szakmai szervezettetekkel, pedagógusokkal, szülőkkel, diákokkal – egyeztetett átfogó modernizációra van szükség az oktatásügyben.

Ki kell emelni azt is – fejtette ki Dr. Brenner Koloman – hogy az új Nemzeti Alaptanterv olyan alapvető problémákat sem orvosol amellyel a mai magyar oktatásügy küzd. Ide sorolható például a pedagógusok és a diákok túlterheltsége. Az igaz, hogy az óraszámot formálisan  csökkenti az új NAT, azonban ezzel ellentétben a tananyagot jelentősen növeli. Ez elfogadhatatlan és ha már az előbb a sportot említettük a Fidesz kapcsán,  akkor talán így egyszerűbb a megfogalmazás, hogy sportszerűtlen.

Dr. Brenner Koloman, a Jobbik országgyűlési képviselője, frakcióvezető-helyettes, a Jobbik soproni választókerületi elnöke / Fotó: Béli Balázs

Nem szabad elmenni az mellett sem, hogy bizony pedagógushiánnyal is küzd az oktatásügy, ami pedig az oktatás egyik alapvető fokmérője is, hiszen a megfelelő tanári létszám nagyban hozzájárul az oktatás minőségéhez is. – tette hozzá a oktatásügy jelenlegi helyzetének értékeléséhez a politikus. Kiemelte, hogy ide kapcsolódó probléma a beiskolázási ügy is, amit most a Fidesz Kormány a 6 éves kortól való kötelezővé tett rendeletével csak tovább fokoz. A Jobbik szerint nem a szigorú  életkori megkötés az, ami elősegíti a gyermekek illetve a  családok és oktatásügy közös célját, hanem inkább egy olyan szabályozásra van szükség , amely az óvoda és az általános iskola megkezdése közötti időszakot sokkal rugalmasabban kezeli.

Az iskolai erőszakra kitérve pedig a Jobbik álláspontja az – mondta Dr. Brenner Koloman, a Jobbik soproni választókerületi elnöke –  hogy sokkal több pedagógus asszisztensre, szociálpedagógusra, iskolapszichológusra lenne szükség, akik munkájukkal jelentősen hozzátudnának járulni azok megelőzéséhez, megfékezéséhez. Ezen nem szabadna spórolni, ezekre a pozíciókra keretet kellene biztosítania a Kormánynak az iskolák számára, hiszen bizony ilyen téren  a foglalkoztatási arányban messze a nemzetközi átlag alatt vagyunk. A problémákat fel kell ismerni, azok megoldására stratégiát kell kidolgozni és keretet kell biztosítani.

Dr. Brenner Koloman, a Jobbik országgyűlési képviselője, frakcióvezető-helyettes, a Jobbik soproni választókerületi elnöke / Fotó: Béli Balázs

Visszakanyarodva a Nemzeti Alaptantervhez Dr. Brenner Koloman hangsúlyozta, a  Jobbik nemzeti néppártként a diákok, a pedagógusok és a modern oktatás pártján áll. Meggyőződésük, hogy minden magyar polgárnak joga, hogy az oktatásban megkapja azt a tudást ( informatikai tudást, nyelvtudást, gazdasági folyamatokról gyakorlati tudást stb. ) és azt a készséget, amely a 21. században egy gyarapodó, teljes élethez kell. Éppen ezért így határozati javaslatot nyújtottak be az Országgyűlésnek amelynek tárgya az, hogy a Fidesz Kormány vonja vissza a Nemzeti Alaptanterv 2020-as változatát és haladéktalanul kezdjen bele egy olyan NAT kidolgozásába, amelyet már 10 éve képtelenek olyan formában megalkotni, ami elfogadható minden érintett számára.

 

 

Kapcsolódó bejegyzésünk: 

Nem osztatlan a siker az új Nemzeti alaptanterv kapcsán!

Elkészült a módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) amit a közelmúltban mutatott be Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások minisztere. Az új Nemzeti alaptanterv azonban nem váltott ki osztatlan sikert a pedagógusok között, és a Pedagógusok Szakszervezete illetve a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete is elutasítja a Nemzeti Alaptanterv legújabb változatát, amely megfogalmazásuk szerint alkalmatlan arra, hogy a magyar oktatásügy megújulásának alapdokumentuma legyen.