Orbán Viktor miniszterelnök péntek esti bejelentése után hivatalosan is megjelent a Kormány 1102/2020. (III. 14.) határozata, amely a a koronavírus miatt a köznevelési és szakképzési intézményekben új munkarend bevezetésére vonatkozik, ami érthetőbben a digitális oktatásra való átállást jelenti. Mint azt már minden érintett tudja, 2020.03.16-tól nem nyitnak ki hazánkban sem az iskolák, a nevelés-oktatás tantermen kívüli, digitális munkarendben kerül megszervezésre.
A hivatalos határozatban szerepel, hogy az említett dátumtól kezdődően, a digitális munkarend olyan módon kerül meghatározásra, hogy annak keretében a tananyag kijelölése, a tanulási folyamat ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes találkozást nem igénylő kapcsolatában kell hogy történjen. A rendelet kiemeli, hogy a tananyag tantermen kívüli, digitális munkarend keretében történő átadása alkalmas legyen a tanuló tanulmányi követelményeinek teljesítésére és ennek érdekében sor kerül módszertani ajánlás kiadására is.
Szintén tartalmazza a Kormány 1102/2020. (III. 14.) határozata, hogy 2020. március 16. napjától a szülők igényei alapján, indokolt esetben a nemzeti köznevelésről szóló törvény hatálya alá tartozó iskolák esetében a területileg illetékes tankerületi központ, szakképző intézmény esetében a területileg illetékes szakképzési centrum munkanapokon szervezze meg a gyermekek, tanulók napközbeni kiscsoportos felügyeletét.
Az Oktatási Hivatal szintén 2020. március 14-i dátummal el is készítette a módszertani ajánlást az oktatás megszervezésére a koronavírus-járványban bevezetett tantermen kívüli, digitális munkarenddel kapcsolatban, amelyben az iskolák és a pedagógusok számára fogalmazták meg az ajánlást. A kialakult rendkívüli helyzetben, a tanuláshoz való jog érvényesítése érdekében azt kéri az Oktatási Hivatal a pedagógusoktól, hogy a lehetőségeikhez mérten az infokommunikációs eszközök használatával, távolról, online adjanak tájékoztatást a tanulóknak, támogassák őket a tanulásban, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagrészeket és határozzák meg a számonkérés vagy a beszámolás módját.
Az ajánlásban arra kérik az iskolákat, hogy gondolják át, állítsák össze a következő hetek tantárgyi tematikáját, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagokat, az adott tantárgy tankönyvi fejezeteit, mely feladatokat kell a munkafüzetből, a feladatgyűjteményből megoldani, milyen kutatást, beszámolót kell elkészíteni, stb. Készüljenek fel arra, hogy ezeket az információkat a szülők számára is hozzáférhetővé tegyék elektronikusan (pl. az iskola honlapján, az e-Kréta felületen, e-mailben kiküldve) vagy akár papíron.
A tanulók számára fontos információforrás a tankönyv, így kérik, hogy ha ez bármely tanulónak hiányzik, biztosítsák ezeket az érintettek számára az iskolai könyvtárból. ( A tankönyvek jelentős része letölthető PDF változatban elérhető a www.tankonyvkatalogus.hu weboldalon. )
Az Oktatási Hivatal arra kéri az iskolákat, hogy egyúttal tájékoztassák a tanulókat arról is, hogyan kommunikálhatnak az egyes pedagógusokkal (pl. a pedagógusok e-mail címének, más online elérhetőségeik megadásával, az oktatásban használt online felületek megjelölésével).
Javasolják, hogy a pedagógusok – amennyiben ennek módszertani gyakorlata az adott tanulóközösségben már kipróbált – jelöljék meg azokat az interneten elérhető információforrásokat, amelyeken a tanulók a tanulást támogató segédanyagokat, vagy magát a tananyagot elérhetik. A következő információforrásokat javasolja használni az Oktatási Hivatal, amely nem kizárólagos és amely listát a későbbiekben még bővíteni fog:
- Sulinet Tudásbázis (http://tudasbazis.sulinet.hu): tematikusan tartalmazza az oktatásban használható digitális tananyagokat,
- Sulinet Junior (https://junior.sulinet.hu): a kisebbeknek készült digitális tartalmak, tananyagok, játékok érhetők el,
- Nemzeti Köznevelési Portál (http://www.nkp.hu): számos letölthető tankönyv és a tananyag feldolgozását támogató digitális tananyagok, tesztek, feladatsorok érhetők el, elsősorban az önálló ismeretszerzést támogatja,
- Az M5 oktatási-kulturális csatorna oktatási tartalmai a Nemzeti Audiovizuális Archívumban (https://nava.hu/free/m5/),
- Videotorium (http://videotorium.hu),
- Magyar Elektronikus Könyvtár (https://mek.oszk.hu): szépirodalmi művek mellett különböző tudományágak szakkönyveihez is hozzáférést biztosít,
- Nemzeti Filmarchívum (https://filmarchiv.hu/hu/gyujtemenyek): elsősorban magyar filmeket, filmrészleteket érhetnek el a tanulók, amelyek elsősorban a magyar irodalom és a történelem tantárgyak tananyagának elsajátítását támogatják,
- Virtuális kiállítások, virtuális gyűjtemények: sok múzeum és gyűjtemény honlapján elérhető a kulturális intézmény által gondozott műkincsállomány digitalizált változata,
- Az e-Palatábla Alapítvány honlapján (http://www.epalatabla.hu/) a matematika tantárgyhoz találnak az érettségire készülők és az általános iskolások is önállóan feldolgozható tananyagot,
- a Mozaik Kiadó mozaWeb honlapját a kiadó tájékoztatója alapján ingyenes regisztrációt követően használhatják a tanulók az otthoni tanulás megkönnyítésére (https://www.mozaweb.hu),
- Wordwall (https://wordwall.net/hu): a pedagógusok a saját tanulóiknak készíthetnek oktatási segédanyagokat – szórakoztató kvízeket, párosítókat, szójátékokat,
- Okosdoboz (http://www.okosdoboz.hu): a tananyag megértését, gyakorlását támogató grafikus feladatsorok, képességfejlesztő játékok érhetők el,
- Videotanár (https://www.youtube.com/channel/UCvEPDfJgv-kZQbKqx_riblw): tantárgyak és évfolyamok szerint csoportosítva érhetők el a tananyagot feldolgozó videók.
Távoktatást, együttműködést támogató eszközök tekintetben – mint írják – az iskolák, a pedagógusok és a tanulók számára több, az együttműködést és a távoktatást támogató eszköz is hozzáférhető. Kiemelten ajánlják a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA), mely az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja (akár a KRÉTA honlapján, akár a mobilapplikációban):
- online kommunikációs fórumot biztosít a pedagógus-tanuló, pedagógus-pedagógus és tanuló-tanuló – egyéni vagy csoportos – kommunikációra (e-Ügyintézés Üzenetek funkciója; az üzenetekhez csatolhatók tananyagok, multimédiás anyagok),
- online tesztek, feladatsorok és dolgozatok készítésére ad lehetőséget az e-Ügyintézés Kérdőívek funkciójával.
Javasolják az iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással – és főleg az önértékelés, önellenőrzés érdekében – online feladatokkal. A beszámoltatás módja lehet pl. beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló. Emellett természetesen a tanulási folyamat nyomon követésére alkalmasak a különböző online tesztek, fórumok, amelyekben lehetőség van egyúttal a feladatmegoldást orientálni, a tanulók együttműködését elősegíteni.
Azok a pedagógusok, akiknek nem áll rendelkezésére otthoni számítógép vagy internetkapcsolat, – a helyi lehetőségeket is figyelembe véve – az iskolai infrastruktúrát használhatják. A számítógépteremben, a helyi könyvtárban vagy a Digitális Jólét Pontokon a tanulók is használhatják az informatikai eszközöket, tanulhatnak vagy elkészíthetik anyagaikat. Ezen esetben érdemes időbeosztást készíteni, hogy egyszerre minél kevesebben tartózkodjanak egyazon térben.
Az ajánlás kitér részletesen is a minőségi online oktatás támogatására a KRÉTA rendszerben, amely ide kattintva elérhető.
Ami biztos, komoly kihívás előtt állnak a veszélyhelyzet miatt elrendelt “távoktatás” tekintetében a magyar iskolák és pedagógusok, azonban közös érdek, hogy sikerüljön egy olyan közös és jól használható megoldást találni, amely által gördülékenyen haladhat továbbra is a tanítás. Természetesen némi szabad kezet kaptak a tanintézmények és a pedagógusok, így mi azt javasoljuk, hogy minden tanuló kövesse figyelemmel a saját KRÉTA fiókját, illetve iskolája honlapját, közösségi felületeit valamint ha szükséges bővítse e-mail fiókját tanárai illetve osztálytársainak elérhetőségével.