A fertőrákosi csomópont és a soproni országhatár között a Dömper, a Pannon-Doprastav, és a Subterra-Raab (SDD) konzorciuma építi ki a gyorsforgalmi út még hiányzó szakaszát, hiszen megvalósul a közel négy kilométer hosszú 2×2 sávos autóút mellett 780 méter hosszan alagút, Sopronnal északnyugati elkerülő út épül, valamint felújítják a 84-es főút visszacsatlakozásánál a meglévő útpályát. Ami pedig leginkább foglalkoztatja az érdeklődőket, idén ősszel megkezdődik a Bécsi domb átfúrása is, ezzel kapcsolatban ismertetjük a részleteket.
Még várhatóan idén átadásra kerül az M85-ös autóút Sopron – Csorna szakasza, ezalatt gőzerővel folyik a munka a város elkerülő szakaszán is. Jelentős projektelem a Bécsi-domb alatt létesülő 780 m hosszú alagút építése, mellyel kapcsolatban a kivitelező folyamatosan építi az alagút keleti oldalán, annak a 16 méteres bevágásnak a lőtt beton technológiával történő megtámasztó falát, melynél el fog kezdődni az alagútfejtés. Ezen kívül a vállalkozó az alagút előtti munka és előtér kialakítását is végzi.
Az elsőleges szerkezet a munkatér határolására és megtámasztásra szolgál. Ez védi alagútépítés közben a munkásokat a második, végleges szerkezet beépítéséig. Ez utóbbi zsaluzással készített beton héjszerkezet lesz majd – tudtuk meg a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő kommunikációs igazgatójától.
Kérdésünkre elmondták, az alagút előtti területen alakítják ki az építéshez tartozó felvonulási területet, annak minden szükséges ideiglenes létesítményével, energia és közmű betáplálásával. Itt létesül az alagútfejtés irányításhoz szükséges irodakonténer együttes, és annak legfelső, harmadik emeletén egy látogatóközpont is.
A kiviteli terv jóváhagyásának függvényében várhatóan 2020. október-november hónapban kezdődhet meg az alagút baloldali járatának fejtése,
mely előre láthatón folyamatos kivitelezés mellett egy év alatt éri el a nyugati portált.
Kiemelendő információ továbbá, hogy a kivitelezők által megálmodott látogatóközpont működési feltételrendszere jelenleg kialakítás alatt áll, így ennek részleteiről újabb hírek birtokában adunk tájékoztatást. Mindenesetre valószínűsíthető, hogy minden hónapban lehetőség nyílik majd arra, hogy a látogatók megismerkedjenek az alagútépítés kihívásaival és rejtelmeivel, melyre előzetes jelentkezés után kerül sor.
Az M85-ös autóút megépítése egy évtizedek óta fennálló adósság rendezése lesz a soproniak és környéken élők számára, minden bizonnyal sokak örömét szolgálja majd az év végi forgalomba helyezése. Néhány éven belül, tervezetten 2024-re a teljes körgyűrű megvalósítása is hasonló visszhangra találhat. A soproni városvezetés és a magyar kormányzat a maga részét meglépte, melyhez nagy reménnyel csatlakozhat majd az osztrák autópálya határszakasza is.
Kapcsolódó:
– Új nyomvonal: ez a megoldása a Pozsonyi út tehermentesítésének
– Új végpont a soproni csomópontnál: ez az új út vezet Harkára
– Nem kérdés: biztosított lesz a kerékpárosok átjutása az M85-ösnél
-Miből áll az M85-ös sorozatunk cikke az alagútról