Mindössze 3,5 százalékkal ugyan, de nőtt a használt autó import 2019 első negyedévében: januártól március végéig összesen 39.336 gépkocsi érkezett az országba – derült ki a Datahouse adataiból. A hazai átírások ismét ugrásszerűen nőttek: 13 százalékkal 194.914-re gyarapodott a határon belüli tulajdonos váltások száma. Győr-Moson-Sopron megye az import esetében 3., az átírások esetében 7. a megyék rangsorában három hónap után. – számol be a soproni Walter Autó és a Das WeltAuto sajtóközleménye.
Tavaly minden idők legtöbb használt autóját írták át hazánkban, összesen 765.782 tulajdonosváltást regisztráltak a hatóságok, s az import során is rekord született: 158.790 négykerekűt vásároltak a magyarok határon túlról. Ez utóbbi terület 2018 második félévében megtorpanni látszott, de a legfrissebb statisztikák alapján minimálisan ugyan, de 2019 első negyedévében tovább nőtt a behozott kocsik száma, amely 3,5 százalékkal volt magasabb a tavalyi év hasonló időszakához képest. Január elejétől március végéig így 39.336 – 61 százalékban 10 évnél idősebb – négykerekűt vásároltak külföldről a magyarok. Az öt évnél fiatalabb járművek aránya mindössze 18 százalék volt, viszont jócskán érkeztek 20 év fölöttiek is: közel 800 autó töltötte be ezt a kort az importot megelőzően. A hazai átírások során 194.914 gépkocsi talált új gazdára az első negyedév során, amely 13 százalékos növekedést jelent 2018 hasonló időszakához képest. Győr-Moson-Sopron megye 2.413 import gépkocsival 3. helyen áll az első három hónap statisztikái alapján a megyék rangsorában, míg az átírások esetében 7.961 autóval a 7.
Az első három hónap során az országban legtöbben alsó-középkategóriás négykerekűt (58.215 autó) vásároltak, de a kisautók (47.323 autó) és a felső-középkategóriás járművek (29.858 autó) is népszerűek voltak. Az import esetében a hazai vevők az alsó-középkategória modelljeit keresték leginkább (10.405 autó) a külföldi kínálatban, de a felső-középkategória (6.929 autó) és a MPV-k (Multi Purpose Vehicle), azaz az egyterűek (6.667 autó) kategóriája is népszerűnek bizonyult; egyúttal 270 luxusautó is érkezett hazánkba határon túlról.
A márkák sorrendjében az Opel (25.242 autó) áll az élen, megtartotta második helyét a Volkswagen (19.586 autó), harmadikként pedig a Suzuki (18.876 autó) zárt. A típusok esetében az Opel Astra (13.126 autó), Suzuki Swift (11.644 autó), Volkswagen Golf (5.547 autó) hármas számított a legkeresettebbnek március végéig.
Az import esetében a Volkswagen (4.496 autó) vezeti a márkák sorrendjét negyedév után az Opel (4.061 autó) és a Ford (3.696 autó) előtt, a prémium autók közül az Audi negyedik (2.495 autó), a Mercedes hatodik (2.358 autó), a BMW hetedik (2.343 autó) az összesítésben. De jött például 31 Tesla, négy Bentley, három Ferrari és két Lamborghini is Magyarországra. A típusonkénti sorrendet tekintve Ford Focusból importáltak legtöbbet (1.319 autó), melyet az Opel Astra (1.313 autó), a Volkswagen Passat (1.280 autó) és a Golf (1.204 autó) követett.
[1] Forrás: DATAHOUSE Kft. / Adatok forrása: BM NYHÁT
„Az idei év meghatározó lehet a használt autó piacon, ugyanis a Belügyminisztérium új rendszerének, az ügyfélkapun keresztül elérhető Jármű Szolgáltatási Platformnak köszönhetően az autóvásárlók ingyenesen juthatnak hozzá az összes hazai jármű előtörténetéhez. Így csökkenhet a manipulált kilométerórás kocsik száma, valamint a korábbi kártörténetet is nehezebb lesz elhallgatnia a csaló neppereknek – vélekedett Kelemen Zsolt, a Walter Autó, Das WeltAuto értékesítője. – A vásárlóknak viszont fontos felhívni a figyelmét arra, hogy éljenek is ezzel a lehetőséggel a szerződéskötés előtt, mert így minimalizálható a kockázat. Mielőtt megveszünk egy autót, ellenőrizzük azt a rendszerben, ezt követően vigyük el egy márkaszervizbe átvizsgálásra, és az eredmény fényében írjuk csak alá a megállapodást.”
Kelemen Zsolt azt is elmondta, hogy várhatóan 2019-ben már nem emelkedik jelentősen az autóimport, sőt, előfordulhat az is, hogy kevesebb ismeretlen előéletű, rossz állapotú jármű érkezik hazánkba a közeljövőben, és visszaszorulhatnak az ÁFA befizetésével kapcsolatos anomáliák is. Erre egyébként az utóbbi időben a NAV is kiemelten fókuszált, s több olyan társaságot is leleplezett, amelyek több milliárd forintos kárt okoztak a költségvetésnek. Hangsúlyozta, hogy a tapasztalatuk szerint a hazai vásárlók is elkezdték keresni a megbízható, szabályosan működő, jó esetben garanciát biztosító kereskedőket, mert Magyarországon használt, ismert előéletű gépkocsikat szeretnének vásárolni.
Vásároljon használt autót biztos kézből!
Sokan szánják rá magukat használt autó vásárlásra, a számos rossz tapasztalat miatt azonban többen tartanak attól, hogy ezzel jelentős kockázatot vállalnak. Amennyiben használt autó vétel előtt áll, érdemes felkészülni a lehetséges buktatókra, mert így nagy eséllyel szűrhetőek ki azok a kocsik, amelyeket nem érdemes megvásárolnunk.
1. Válasszon megbízható értékesítő partnert!
2. Ne vegyen ismeretlen előéletű autót!
3. Ne legyen csalók áldozata!
4. Ne dőljön be az irreálisan alacsony futásteljesítménynek!
5. Ne írjon alá idegen nyelvű adás-vételi szerződést, ha a külföldi tulajdonos nincs jelen a megállapodáskor!
6. Vásároljon garanciával rendelkező használt autót!
Válasszon megbízható értékesítő partnert!
Használt autó vásárlásakor az első és legfontosabb lépés, hogy a megfelelő partnert válasszuk ki az üzletkötéshez. Számtalan olyan kereskedő tevékeny a piacon, amely a nagyobb haszon érdekében a trükközésektől sem ijed meg, ráadásul, ha úgy alakul, ezek a cégek pillanatok alatt felszívódnak, garanciális igényeinket pedig biztosan nem tudjuk érvényesíteni.
Érdemes tehát olyan cégnél gépkocsit vásárolni, amely több éves múlttal rendelkezik, s láthatóan nem egy murvás, drótkerítéses, bérelt helyen árul. Biztos pont az is, ha az adott kereskedés újautó értékesítéssel is rendelkezik, továbbá az is fokozza a megbízhatóságot, ha több telephellyel bíró társasághoz fordulunk. Ezek a cégek a környezeten túl a kiegészítő szolgáltatások tekintetében is jóval többet nyújtanak ügyfeleiknek, legyen szó garanciáról, finanszírozásról, autóbeszámításról.
Ne vegyen ismeretlen előéletű autót!
Miután meggyőződtünk a kereskedés tisztaságáról, szerződéskötés előtt igyekezzünk kideríteni a kiszemelt autó múltját. Első lépésként – rendszám alapján – kérdezzük le az Ügyfélkapun keresztül elérhető, a Belügyminisztérium által fejlesztett Jármű Szolgáltatási Platformon a kocsi előtörténetét. Ezt követően keressünk fel egy márkaszervizt, ahol egy állapotfelmérés részeként, – az aktuális tulajdonos jelenlétében -, lekérhetjük a hazai vagy akár a nemzetközi szerviztörténetet is! Ezekből könnyedén kiderül a valós futásteljesítmény, illetve a gépek segítségével a korábbi sérülések, valamint az aktuális hibák is feltárhatóak. Az átvizsgálások márkától függően 10-20.000 forintba kerülnek, azonban hosszútávon ennek sokszorosát spórolhatjuk meg azzal, ha kiszűrjük a rossz állapotú kocsikat.
Ne legyen csalók áldozata!
A használt autó piacon számtalan kérdéses előéletű jármű található. Évente 100.000 autó érkezik be külföldről hazánkba, ezek nagy része megkérdőjelezhető múlttal rendelkezik, éppen ezért fontos, hogy kellőképp körültekintőek legyünk, mert egyéb esetben könnyedén csalók áldozatává válhatunk.
Legyünk tisztában azzal is, hogy a külföldi, jó minőségű gépjárművek árai semmivel sem olcsóbbak a hazaiaknál, amennyiben jóval kedvezőbb ajánlatot találunk az átlagosnál, három eset állhat fenn: vagy az ÁFA befizetés kapcsán trükközött a kereskedő, vagy a kilométerórát tekerték vissza, de előfordulhat az is, hogy törött autót próbálnak ránk sózni.
Ne dőljön be az irreálisan alacsony futásteljesítménynek!
Sokan esnek abba a hibába használt autó vásárlásakor, hogy a keveset futott, tökéletes állapotú autót keresik. A futásteljesítmény kapcsán ne gondolkodjunk naivan, reálisan évi 15-30.000 kilométer kerül egy gépkocsiba, a németországi autók esetében pedig nem ritka a 80.000-es futásteljesítmény sem.
Amennyiben az álmunkat kergetve visszatekert autót veszünk, számítanunk kell arra, hogy a megvásárolt négykerekű piaci értéke jóval alacsonyabb annál, amit fizettünk érte, illetve azzal is kalkulálnunk kell, hogy több váratlan hiba is előjöhet. Azzal is szembesülhetünk, hogy az időszaki javításokat nem végeztek el a kocsin (pl. vezérműszíj csere, automata váltó olajcseréje), aminek következtében akár több százezres kárunk keletkezhet.
A NAV és a rendőrség is lefoglalhatja autónkat!
Az ÁFA csalás leggyakoribb esete az, amikor az erre szakosodott vállalkozások 1-2 köztes tulajdonos beiktatásával az EU-ban nettó számlával megvett autóból bruttó számlásat „gyártanak”, így 27 százalékos árelőnnyel értékesítik autóikat.
Elterjedt megoldás, hogy ezek a nepperek biankó szerződést iratnak alá velünk, ahol az eladó hivatalosan nem maga a kereskedő, hanem az a külföldi személy vagy cég, akitől az autó eredetileg származik. Ebben az esetben azonnal álljunk el a szerződéskötéstől, hiszen probléma esetén nem fogjuk utolérni az eladót, így nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat.
A külföldről behozott kocsik nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik azokat, ezért abban sem lehetünk biztosak, hogy a jármű minden adata, például az alvázszám stimmel-e? Azt azonban tudnunk kell, ha a fent említett okok egyike miatt rendőrségi vagy NAV eljárás indul a jármű kapcsán, e két szervezet bármikor lefoglalhatja autónkat, mint az történt már több esetben is a közelmúltban.
A Das WeltAuto-ról:
A minőségi használtautók forgalmazására létrehozott Weltauto program 2001-ben, ausztriai mintára valósult meg Magyarországon. Az évek során a márka a hazai piac meghatározó szereplőjévé vált. Miután a Volkswagen Csoport 2011-ben felvásárolta a Porsche Holding-ot érzékelhető volt, hogy a német anyacég szeretné a Weltauto programot a teljes világhálózatára kiterjeszteni. E törekvések végül 2013-ra racionalizálódtak: ettől az évtől kezdve új arculattal, ám a megszokott minőségi szolgáltatásokkal, Das WeltAuto néven a márka már a Volkswagen Csoport teljes hálózatában áll az ügyfelek rendelkezésére. A használtautó-kereskedők közül jelenleg a Das WeltAuto rendelkezik egyedül országos értékesítői hálózattal. A 30 értékesítőhelyet számláló rendszerben az ügyfelek kizárólag gondos állapotfelmérésen átesett, megbízható, kifogástalanul szervizelt autók közül választhatnak. A legjobb minőségű, hat évnél fiatalabb, 120.000 kilométernél kevesebbet futott autók esetében a Das WeltAuto egyedi elbírálás alapján 12 hónapos, vagy 30.000 kilométeres „5 csillagos” garanciát is vállal az autókra, így minimálisra csökken a vásárló kockázata használtautó-vásárlás esetén.
Bővebb információt a www.dasweltauto.hu vagy a www.dasblog.hu honlapon talál.