A karácsony előtti hetekben kiemelkedő a csomagforgalom illetve a nemzetközi bejövő küldemények száma. A téli, ünnepi szezonban a naponta kezelt árutartalmú küldemények mennyisége átlagosan kétszer akkora, mint máskor. A logisztikai csúcsidőszakra a Magyar Posta idén is növelte kapacitásait, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pedig felkészült az ilyenkor szokásos megnövekedett számú vámügyintézésre. Felhívják azonban a figyelmet arra, hogy a megrendelők online vásárláskor vegyék figyelembe a webáruház által jelzett szállítási időt és a vámszabályok ismeretében tudatosan döntsenek a megrendelésekről.
Az e-kereskedelem dinamikus növekedésével párhuzamosan a küldemények száma is komoly megugrást mutatott az elmúlt években, és a lendület várhatóan idén is kitart. 2017-ben összesen több mint 21 millió belföldi csomagot és 18 millió feletti nemzetközi bejövő árutartalmú küldeményt kezelt a Magyar Posta, és idén újabb csúcs lehet: az árutartalmú küldemények száma éves szinten ismét mintegy 20 százalékos emelkedést érhet el.
A nemzetközi forgalomban a leggyakoribb küldeménytípus a nem regisztrált, közönséges levél. Ezek azok a küldemények, amelyek jellemzően távol-keleti országból interneten rendelt terméket tartalmaznak ingyenes szállítással. Mivel ezek a küldemények közönséges levélként érkeznek, a postásnak csak a levélládába kell kézbesíteni, ugyanakkor gyakori, hogy ezek a küldemények méretük vagy alakjuk miatt nem férnek be a postaláda nyílásán, így a postás értesítőt dob csak be, hogy hol és mikor vehető át. A nemzetközi forgalomban második leggyakoribb típus az ajánlott levél. Ezt a küldeménytípust a postás könyvelt küldeményként kezeli, azaz személyesen a címzettnek vagy meghatalmazottjának adható át. A nemzetközi árutartalmú küldemények száma évről-évre dinamikusan emelkedik.
A külföldről érkező árutartalmú küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Amerikai Egyesület Államok, Hollandia, Szingapúr, Németország, és végül Szlovákia. A több nemzetközi küldemény több vámeljárást is jelent: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2017-ben 64 ezer alkalommal vámkezelt Európai Unión kívüli országból feladott postai csomagokat, míg ez a szám idén már most meghaladja az 50 ezret. A NAV adatai szerint a csomagok leggyakrabban mobiltelefont, tabletet, étrend kiegészítőt, ruházati termékeket, illetve kiegészítőket, valamint LED lámpákat tartalmaztak.
Hasznos tudnivalók:
-
A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni rendeléskor. A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelik: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet. Ezzel szemben az Európai Unióból jellemzően 1-2 hét.
-
Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni.
-
Vámkezelés szükséges, ha az Európai Unión kívülről érkezik a csomag, és az értéke miatt vámköteles. Gyorsíthatja a vámkezelést, ha a csomagon szerepel az áru pontos megnevezése és értéke.
-
A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgálatásként nyomkövetést is kérni, így naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha ingyenes szállítással rendelnek, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható, és ezeknél a küldeményeknél gyakoribb a rutinszerű vámellenőrzés is.
-
Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és email-es elérhetőségét is, hogy ha a küldeményt vámeljárásra kiválasztják, akkor a lehető leggyorsabban értesíteni lehessen.
A vámeljárás menete:
-
A vámkezelés akkor végezhető el, ha a beérkezett áru egyértelműen meghatározható (pontos megnevezés), ismert a valós értéke és a címzett.
-
A vámkezelés alapja a küldemény igazolt értéke, ennek pontos feltüntetése az ügyfél kötelezettsége, hiányában a NAV összehasonlító vámérték alapján vámkezel.
-
Amennyiben a küldeményt vámkezeltetni kell, a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell a küldemény értékéről és a vámkezelési megbízásáról.
-
Magyarországra beérkező (magánszemélyeknek szóló is) küldemények esetében az ügyfél kérheti, hogy a vámeljárást a Magyar Posta folytassa le.
-
A vámkezeléshez elengedhetetlenül szükséges az alábbi dokumentumok elküldése, amelyek igazolják a küldemény értékét és tartalmát:
Rendelt küldemény esetén csatolandó okmányok:
-
-
számla, és/vagy
-
paypal igazolás és/vagy
-
rendelés visszaigazolása (pl.: ebay) és/vagy
-
a NAV a vámérték alátámasztása érdekében további dokumentumokat kérhet be.
-
Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén szükséges:
-
-
ajándékozó nyilatkozat a feladótól (formanyomtatvány nincs rendszeresítve),
-
a feladó és címzett adatai (név és cím),
-
a küldemény postai azonosítószáma, pontos tartalma, értéke, mennyisége.
-
Egyedi engedélyek, igazolások kellenek, ha például gyógyszert hozatnak be, vagy védett növényből, illetve állatból készült terméket.
Az interneten cégtől (pl. webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de 27% áfát fizetni kell, 150 euró fölött pedig áfát és vámot kell fizetni.
Amennyiben EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, úgy 45 euró értékig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de 27% áfát fizetni kell, 150 és 700 euró között 2,5% vámot és 27% áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot vagy kérelem alapján 2,5% vámot kell megfizetni.
Felhívjuk a figyelmet, hogy hamistermékek, kábítószerek behozatala szigorúan tilos!
Az internetes vásárlással kapcsolatban részletes tájékoztatót talál a www.nav.gov.hu/nav/kiadvanyok/internetes_vasarlas internetes oldalon.
*****