Több mint húsz év után ismét elindul Magyarországon a komlótermelés, így hamarosan hazai komlóból készülhet majd a Soproni sör. A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet és a Heineken Hungária együttműködéseként 30 millió forintból indított beruházás keretében a segélyszervezet szociális és fejlesztő központjának dolgozói 2500 palántát ültetnek el a központhoz tartozó, egyhektáros területen Kastélyosdombón ( Somogy megye ). A jövőre várható kéttonnás termést a Heineken piaci áron felvásárolja és felhasználja majd a sörkészítéshez.
Nagy István agrárminiszter az eseményen utalt arra, hogy a komlótermesztés munkát ad hátrányos helyzetű embereknek; azt mondta: jó emberek, jó cél érdekében képesek összefogni, és olyan értéket teremteni, amely alapjaiban változtathatja meg egy közösség, környék, táj gazdasági tevékenységét, megélhetési körülményeit. Szavai szerint a komlótermesztésnek egykor nagy hagyománya volt Magyarországon, ez a hagyomány a segélyszervezet és Heineken összefogásával éledhet fel, és ha kezdeményezés sikeres lesz, az agrártárca támogatja további komlóültetvények létrehozását. Jelezte, hogy januárban 40 milliárd forint pályázati forrás nyílik meg élelmiszeripari vállalkozások számára, a keretösszegből akár a kastélyosdombói komló szárításához, pelletálásához is lehet támogatást nyerni, segítve annak késztermékként való értékesítését. A Heineken tájékoztatása szerint a cég hajlandó a Kastélyosdombón eredetileg tervezettnél is több komlót vásárolni, ezért minden adott ahhoz, hogy a község és környéke felkerüljön Magyarország gazdasági térképére, a hazai komlótermesztés otthonává váljon – fogalmazott.
Lehel László, a segélyszervezet elnök-igazgatója azt hangsúlyozta: a komlótermesztéssel “új területre merészkednek”, de bármit is tesznek, azt mindig annak figyelembevételével teszik, hogy segítsenek az embereken. Jövedelemkiegészítéshez juthatnak azok, akik bekapcsolódnak a komlótermesztésbe – mondta. Kitért rá, a segélyszervezet azért hozott létre és működtet Kastélyosdombón családok átmeneti otthonát, indított szociális vállalkozást, hogy a hátrányos helyzetű embereknek ne csak apró dolgokban nyújtsanak segítséget, hanem hozzájáruljanak sorsuk jobbra fordulásához. Jelezte, hogy az otthon számos egykori lakója “kiköltözött a faluba”, integrálódott, megállja a helyét, de ennek akkor van értelme, ha meg tudják oldani a visszafoglalkoztatásukat.
Geert Swaanenburg, a Heineken Hungária vezérigazgatója különleges lehetőségnek nevezte, hogy a söripari cég részt vehet a komlótermesztés magyarországi újraindításában, mint egy várhatóan hosszú távon is fenntartható tevékenységben, segítve rászorulók foglalkoztatását, valamint egy elmaradott térség felemelkedését. Szólt arról, hogy a cégnek fontosak a magyar alapanyagok és a magyar gazdákkal való jó együttműködés. Példaként hozta fel, tevékenységük során magyar meggyet és bodzát is felhasználnak.
Magyarország egyik kedvenc söre, a Soproni egyébként 2016 óta 100 %-ig magyar árpából készül, amely közel 100 magyar gazdának jelent biztos megélhetést és nem mellesleg a Soproni Radlereket is magyar meggy és bodza ízesíti.