Bár még csak a tesztüzem fut, de már most nagy sikert tudhat magáénak az új orvosi segélyhívó szám Bécsben, hiszen eddig mintegy húszezren vették igénybe a szolgáltatást. Az új segélyhívó telefonszolgálatot, a 1450-et tavaly áprilisban hozták létre az egészségügyi reform keretein belül.
Tavaly április óta az osztrák egészségügyi reform keretében új segélyhívó telefonszám áll a bécsiek, voralbergiek és alsó-ausztriak rendelkezésére. A vonalat akkor hívhatják, ha fáj valamijük, de nem tudják eldönteni, mennyire komoly az állapotuk. A bármely hálózatból normál tarifával hívható 1450-es számon éjjel-nappal speciálisan képzett, diplomás ápolók állnak készenlétben, akik egy kérdéssor segítségével állapítják meg, hogy mennyire sürgős az adott eset vagy hogy szükséges-e további egészségügyi ellátás.
Az előző év statisztikai adataiból az derült ki, hogy az új segélyhívó elindulását követő első hónapban naponta átlagosan 80 telefonhívás érkezett be, amely a későbbiekben körülbelül napi 100 hívásra növekedett. A legforgalmasabb időszak a segélyhívó vonal dolgozói számára a hétvége, valamint a karácsonyi időszak volt, hiszen ekkor naponta összesen 129 páciens kért telefonon keresztül orvosi segítséget. A legtöbb esetben fej- és hátfájási panaszokkal, szédülési, kiütéses és hányásos tünetekkel fordulnak a szakképzett ápolókhoz. „Ha kell, akkor szívesen tájékoztatjuk azonban az orvosi tanácsadáson túl az érintetteket arról, hogy például hol található a hozzá legközelebb nyitva tartó gyógyszertár vagy éppen praktizáló háziorvos“ – nyilatkozta Peter Hacker, a Fond Soziales Wien vezetője. Ezidáig 1.000 olyan eset fordult elő, hogy a segélyhívó dolgozóinak tovább kellett irányítania a telefonálót a megfelelő sürgősségi mentőszolgálat szervei felé. Mindösszesen csak az esetek 6 százalékában volt elegendő a sajátkezű, otthoni kezelés.
cyberpress.hu