Mint arról az eset kapcsán több ízben is beszámoltunk, tavaly október 7-én a kapuvári állomáson a Győr felől érkező IC vonat mozdonya halálra gázolt két idős hölgyet. Az már az aznapi közleményekből is kiderül, hogy az utasok a vonat rossz oldalán szállhattak le, a Győri Járási és Nyomozó Ügyészség vádiratának tényállása részletesen mutatja be a történteket. A gázolás miatt az ügyészség a mozdonyvezetővel és a tolatásvezetővel szemben emelt vádat. Kapuvár állomáson nem először történt meg, hogy a vasúti közlekedés veszélyes üzeméből fakadó többlépcsős szabályokat egyszerre szegi meg a dolgozó személyzet, 2014-ben egy fiatal lányt lökött maga alá a mozdony és hajtott át felette a mozdonyvezető.
A kapuvári vasútállomáson ekkor is éppen vágányzár volt érvényben, emiatt az odaérkező vonatok nem közlekedtek tovább, ehelyett a szerelvényekről a mozdonyokat lekapcsolták, majd azokat – egy-egy párhuzamos vágányon a szerelvényt megkerülve – a vonat másik végére kapcsolták. Az Intercity szerelvény mozdonyvezetője az ebéd utáni időszakban érkezett a vonattal a vasútállomásra. A gyanúsított a vonatot nem a kijelölt megállási helyén állította meg, hanem jóval előtte, elfoglalva ezzel a gyalogos átjárót. A vasútállomás a vonathoz képest jobbra esett. Az utasok egy része – szabálytalanul – a vonat bal oldalán szállt le a szerelvényről, és a mozdonyt megkerülve próbálta az állomás épületét megközelíteni. A mozdonyvezető feladata az volt, hogy a tolatásvezető utasításai szerint a szerelvény másik végére álljon át a mozdonnyal.
A tolatásvezető figyelmeztette ugyan a mozdonyvezetőt arra, hogy utasok szálltak le a bal oldalon is, de ő maga nem ment át a bal oldalra, az utasokat nem szólította fel a szerelvény biztonságos, jobb oldali elhagyására, nem figyelmeztette őket a mozdony tolatására, mindezt hangosbemondón sem mondatta be. Ezen felül a mozdonyvezetőnek nem adott utasítást a tolatásra, és nem maradt a mozdony mellett a tolatás irányítása érdekében. Mindezek helyett a vonat vége felé indult.
A mozdonyvezető utasítás és a vágányút megfigyelése nélkül elindította a mozdonyt, majd egy másodperc múlva hangjelzést adott. A mozdony a holtterében, a síneken átkelő két utast elütötte. Az elgázolt két idős hölgy a helyszínen életét vesztette. Halálukhoz olyan súlyos belszervi sérülések vezettek, hogy ideális körülmények között sem lehetett volna az életüket megmenteni.
Az ügyészség a vádlottakat halált eredményező vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével vádolja. A büntetési tétel 5 évig terjedő szabadságvesztés.
Forrás: Magyarország Ügyészsége
cyberpress.hu