Minőségi problémákkal küszködik a helyi autóbusz-közlekedés?

Olvasónk, akit most Tamásnak hívnak, keresett meg minket levelével, melyben a helyi menetrendi autóbusz-közlekedéssel kapcsolatban íródott. Elmondása alapján az elmúlt hónapok során folyamatossá vált a szolgáltatás színvonalának minőségéi problémái, ami mellett nem tud elmenni szó nélkül.

A 12-es és a 12A jelű busszal szoktam közlekedni, nem egyszer előfordul, hogy műszaki hibás járművet küldenek szolgálatba, menet közben nyíló ajtó, sétatempónál gyorsabban haladni képtelen busz, füstokádó bontószökevény keveredik a vonalra.

Beszámolója úgy folytatódik, ahogyan egyébként számtalan üzenet, közösségi oldal bejegyzés is szól. Heti rendszerességgel marad ki járat napközben, mert a végállomásról elindított busz már nem ér el a Lackner Kristóf utca végére sem. A vonalon előforduló EVL rendszámtábla sorozatos Ikarusok 1994-es gyártásúak, a soproni helyi flotta egyetlen XX. századi tagjai, a legrégebbiek. De az is gyakran előfordul, hogy helyközi fehér festés újszerű Credo vagy ősöreg 200-as szériás Ikarus is odakeveredik. A felmerült kérdések megválaszolása érdekében a helyi közösségi közlekedést szolgáltató Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központnak küldtük el kérdéseinket.

Az első Credók is már 14-15 évesek – fotó: cyberpress.hu archívum

Négy kérdést küldtünk el a szombathelyi székhelyű vállalthoz, amiben elsősorban a fent is említett járat, másodsorban a helyi járatoknál általánosságban véve a járatkimaradás és az autóbusz vélt műszaki hiányossága tekintetében érdeklődtünk. Továbbá érdeklődtünk, hogy tervben van e az újabb buszbeszerzés a Mercedesek után.
 
Az intézett válaszból kiderül, hogy március-április időszakban a 12-es vonalon egy esetben műszaki állapotot és az autóbuszvezető magatartását kifogásoló bejelentést vizsgáltak ki, továbbá négy egyéb észrevétel érkezett az ÉNYKK-hoz a soproni helyi viszonylat tekintetében. Járatkimaradáshoz és a járművek műszaki állapotához kapcsolható panasz nem érkezett. Hegedüs-Kuti Piroska kommunikáció, PR, marketing csoportvezető elmondta, a vonalakra beosztott helyi járműállomány 70 %-a korszerű, minden környezetvédelmi előírásnak megfelelő autóbuszból áll.
 
A további fejlesztések a közszolgáltatási szerződésben foglaltaknak megfelelően, a Várossal egyeztetett módon történhetnek. A társaság kiemelt prioritásként kezeli, hogy Sopron Megyei Jogú Várossal kötött közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul megfeleljen.

 

Részlet a Sopron Megyei Jogú Város menetrend szerinti helyi autóbusz közlekedési feladatok közszolgáltatási szerződéséből, amit 2013-ban az akkori Kisalföld Volán Zrt.-vel kötöttek

 

Hogy mégis mennyire költséges egy ilyen rendszer működtetése, érdemes megemlíteni, hogy városunk önkormányzata a közszolgáltatás tekintetében a korábbi éveket nézve bruttó 80.000.000 forintos költséggel finanszírozza a helyi buszfordákat. 2007-2010 a helyi tömegközlekedésben 130 millió forint veszteség halmozódott fel, melyet az önkormányzat idén és még jövőre is 33 millió forintos térítéssel szükségeltetik megfizetni.

 

cyberpress.hu