Az M85-ös megvalósítása egészen elérhetőnek tűnik, megvannak a szükséges engedélyek, elindult a közbeszerzési eljárás és még ásatások is vannak a nyomvonalhoz kapcsolódó földterületeken. Korábbi cikksorozatunkban részletesen mutattuk be a Sopront elkerülő gyorsforgalmi szakaszt, kiemelve az idén márciusban kifüggesztett módosításokkal. Ezek a múlt hét óta már nem számítanak akkora újdonságnak:
- Nagycenki csomóponti ágak és 84-es fűút korrekciójának kismértékű módosítása
- Nagycenk-Kópháza között az autóút közelebb kerül a GYSEV vasútvonalhoz
- Vadátjáró áthelyezése Nagycenk irányába, N2000 terület érintettség csökken (jelölő élőhely)
- Kis és közepes termetű emlős átereszek: Határmenti-erdő szakaszon a vasúti keresztezés miatt 2 helyett 1 létesül
- Kópházi csomópont elhagyása (N2000 érintettség csökken)
- Sopron Keleti csomópont környezetében a nyomvonal „kiegyenesítése” ~ 3 km hosszan és a csomópont módosítása
- Harkai út korrekció módosítása
- Balfi csomópont kismértékű módosítása
- Fertőrákosi csomópont kismértékű módosítása
- Alagút hosszának növelése 780 m
- Országhatár előtti szakaszon a nyomvonal 3-4 km történő módosítása a komplex pihenővel együtt
(Az új környezetvédelmi engedély tervezetében a 2×2 sávos 84-es főútra történő ideiglenes visszakötéssel ér véget, a távlati kialakítás (csatlakozás az A3-ra) a magyar-osztrák államközi egyezményt követően valósulhat meg.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás, vagyis az M85 Csorna – Sopron különböző fejlesztési és megvalósítási szakaszokra bontható, jelen írásban a Pereszteg – Országhatár került és kerül bemutatásra az alábbiakban.
A nyomvonal a 69. kilométernél, a Csörgető-majornál közelíti meg Pereszteg települést, a 8629 j. Perszteg összekötő utat különszintben keresztezi, majd csomópontot alkot a korrigált vonalvezetésű 84. sz. főúttal. A Sárvárt Sopronnal összekötő út a jelenlegi nagycenki vasútátkelőt kihagyva, az előtt a Vízálló major (autóbontó) felőli oldalra ívelve egy „S” kanyarban felüljárón keresztezi a vasútvonalat, körforgalmakkal kapcsolódik a nagycenki autóút lehajtóhoz, körforgalmi csomópontot alkot a 8629-es műúttal.
Az M85-ös ezt követően fokozatosan megközelíti a Sopron-Szombathely (15. sz.) vasútvonalat, Nagycenk területén keresztezi az Arany-patakot. A patak, vadátjáró és földút számára létesített felüljárót követően a nyomvonal itt alig 100 méterre megközelíti a magyar-osztrák államhatárt (A halastót [Laposréti-tó] követően). A nyomvonal 30-40 méter távolságban halad a vasútvonallal párhuzamosan, két és fél kilométeren keresztül. A 77. kilométer előtt 100 méterrel éri el és keresztezi a nyomvonal a NATURA2000 védettségű Határmenti erdőt. Az erdő keresztezési szakaszon a madarak és denevérek védelmét szolgáló 4,5 m magas zajárnyékoló fal létesül, mely a zaj- és fényszennyezést, valamint az elütés kockázatát csökkenti. A 78-as kilométerszelvényben, Kópházától délre került kialakításra a „Hutbájd” elnevezésű egyszerű pihenőhely.
A nyomvonal jobb ívvel keresztezi a meglévő 861. sz. másodrendű főutat (Kópháza – Országhatár) majd a távlati 3 vágányra fejlesztett 15-ös vasútvonalat felüljáróval. Ezt követően egyenesen haladva keresztezi az Ikva patakot és alkot különszintű csomópontot (Sopron kelet) a 84. sz. főúttal, és itt olvasható tovább.
A korábbi tervekkel ellentétben mérnökségi telep is kialakításra kerül, a nagycenki csomópontnál biztosítanak üzemmérnökségi és rendőrségi telephelyet. Az út keresztmetszetét nézve a forgalmi sáv 4 x 3,75 méter, 2,5 méteres üzemi sávok, 1 méteres padkák a tervezettek, elválasztó és biztonsági sávokkal együttesen az össz szélesség 24,6 méter lesz.
cyberpress.hu