Autóúton a Balaton felé, és tovább? Erre még sokat alszunk …

A cyberpress.hu saját grafikája az OTrT 2016. évi LXXVIII. módosítása alapján

Míg a nagyközönség jórészt a kormány által 2022-ig beígért kilencszáz kilométernyi gyorsforgalmi úttal van elfoglalva, soproniként kiváltképp az M85-ös térségünket érintő szakaszával, korábban más irányú elképzelésekről is szó volt. A Budapest központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat enyhítésére, az M1 – M5 autópályák forgalmának oldására készült el az M9-es számú autóút erősen képlékeny vonalvezetésű terve. Az országos területrendezéssel kapcsolatos törvény 2016-os módosításban is szerepel, hogy az M9-es az alábbi teleülések közigazgatási határán belül, vagy azok 10 km-s közelében haladna el.

 

Nagycenk (M85) – Szombathely térsége – Püspökmolnári térsége – Zalaegerszeg térsége – Nagykanizsa – Inke térsége – Kaposvár – Dombóvár – Szekszárd térsége – Szeged (M5)

A korábbi évtizedben is, de még a rakétaként beindított Modern Városok Program előtt is évenként szólt valamilyen hír a nyugati országrészt Szegeddel összekötő úttal kapcsolatban. Például van egy M9 Térségfejlesztési Tanács nevű tömörülés is, ahol alelnök Sopron polgármestere is. Szorgalmazták is az út fontosságát ahol lehet, levél a Nemzetgazdasági Minisztériumba, 2010 óta 11-szer üléseztek. Véletlen egybeesés, azóta egyetlen egy cikkel frissült csak az egyébként erre külön fenntartott m9autopalya.hu weboldal és egyszer sem üléseztek, hogy két éve Sopronban járt Orbán Viktor és beindította a 23 várost érintő 3500 milliárd forintnyi fejlesztést tartalmazó programját.

Forrás: Magyar Út- és Vasútügyi Társaság – Magyar Mérnöki Kamara : 2+1 – 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi
utakon és autópályákon

Az első feladat a tanulmányterv elkészítése, ugyanis a nyomvonal még nem rögzített egyetlen kivétellel. A Vasvár és Zalaegerszeg közötti szakasz előkészítésének megvalósíthatósági tanulmány és a környezeti hatásvizsgálat kidolgozása folyamatban van. A szakasz előkészítése legkorábban 2019 első felében fejeződhet be. A Magyar Hírlap közlése múlt hónapi szerint, tehát ez az egyetlen szakasz, amelynek építését ebben az évtizedben el lehetne kezdeni, ideális esetben. Ennek ellenére évekkel ezelőtt is erre az útra hivatkozva nem készül, nem készülhet el Nagycenkénél a 84-85-ös főútak biztonságosabb csomópontja. Pedig a kelet–nyugati irányú gyorsforgalmi utak, illetve egészében az infrastruktúra kiépítésének mielőbbi lefolytatásához a jogszabályalkotók bevetették az R jelű utakat is. A meghatározás szerint a gyorsút kétszer két sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út, amelyen szintbeli kereszteződés kialakítása megengedhető, ha ezt a forgalom nagysága biztonságosan lehetővé teszi. Itt is mehetünk 110-el, viszont 15 kilométerenként akár körforgalomba is csatlakozhat az út. Ilyen megoldás kötné össze az M9-est az M7-es autópályával.

Az M9-es egyetlen nevén hívott létező szakasza, az M6-os autópálya csomópontjánál 2×2 sávos – Forrás: Google Maps

 

Az út egyébként nem annyira megfoghatatlan mint gondolnánk, Szekszárdnál egy 2×1 sávos dunai híd épült meg, az ideiglenesen 61-es útnak hívott – hol 2×2 hol 2×1 sávos – kaposvári elkerülő pedig szintén az M9-es autóút része lesz. Igen, ez nagyjából 40 kilométer, többnyire osztatlan pályás autóút a saccolások alapján 415 km-es teljes hosszból.

 

A cyberpress.hu saját grafikája az OTrT 2016. évi LXXVIII. módosítása alapján

 

Ülésezés 2011-ben Sopronban – Fotó: m9autopalya.hu

 

Derűs jövőlátás 2008-ban – Forrás: origo.hu

További cikkeink gyorsforgalmi tematikában:

 

 

 

cyberpress.hu