A hűség városa sem maradhat le olyan fejlesztésekről, melyek elősegíthetik Magyarország turisztikai látványosságainak és idegenforgalmának a növelését, hiszen frekventált helyen található a település. Ilyen lehet egy kisvasút telepítése is, ami egyértelműen emelné városunk élményfaktorát.
Hazánk hihetetlen fejlődésen ment keresztül az elmúlt időszakban, számtalan beruházás valósult meg szerte az országban, települések. városok és utak újultak és újulnak meg, sportlétesítmények épülnek, felsorolhatatlan a sok sikeres projekt. De kanyarodjunk vissza a leghűségesebb városhoz!
Ki gondolta volna pár évvel ezelőtt például Sopronban a Várkerület felújításának kézzelfogható megvalósítását vagy éppen az Erzsébet-kert vagy a városi stadion rehabilitációját, de gondoljunk csak a fertőrákosi Kőfejtő és a Barlangszínház sikeres megújulására, no és persze azokra a projektekre, melyek hamarosan szintén megvalósulnak.
Ezeknek a terveknek a kivitelezése napjaikra mondhatni valósággá vált és valljuk be, szinte soha nem látott változáson megy keresztül ez a gyönyörű város, olyan formában, hogy a mai modern kor elvárásainak megfelelnek, de egyben megőrzik a város történelmi értékeit is. Mindezek mellett azonban fontos, hogy merjünk tovább lépni és tervezni, hiszen a fejlődés nem állhat meg, vannak még olyan célok, melyek elérhetőek.
Nézzünk egy olyan beruházást, ami az elmúlt időszakban megosztotta a közvéleményt, ez pedig a felcsúti kisvasút projekt, ami remélhetőleg teret nyit más települések előtt is. Lehet a témán vitatkozni pro és kontra, azonban ha van olyan hely az országban, ahol ez szintén megvalósítható és mondhatni méltó helyen lenne, nos az pont Sopron. Annál is inkább, hiszen itt meglehetne fűszerezni ezt a történetet egy kis történelemmel és ez mellett családi szórakoztató parkokkal is. Mutatjuk a terveket.
A projekt elnevezése:
M85-84 PIHENŐHELY – KALANDLAKTA – JÁRMŰFALVA – PÁNEURÓPAI PIKNIK EMLÉKHELY MEGÁLLÓK KÖZÖTT KESKENY NYOMKÖZŰ VÁGÁNYÚT KIALAKÍTÁSA SOPRON ÉS KÖRNYÉKE IDEGENFORGALMÁNAK NÖVELÉSE CÉLJÁBÓL I. ÜTEM – 7,67 KM
Nézzük ez mit is takar pontosan. Egy közel 8 kilométeres kisvasúti pálya kialakítását, ami nemsokára a nagy forgalmú Bécsi úti autóspihenő csomóponttól ( ha elkészül a gyorsforgalmi út ez mindenképpen annak nevezhető lesz ) indulna és a volt vasfüggöny mentén egészen a Páneurópai Piknik Emlékhelyig folytatódna. Az indulást követően elhaladna olyan történelmi helyszínen is, mint például a vasfüggöny átvágásának helyszínén található emlékmű, de érintene két megálló/pihenőhelyet is, majd közvetlenül a magyar-osztrák határ mentén csurogna be a sopronpusztai európai örökség területére. Fontos információ, hogy a megvalósításkor figyelembe kell venni, hogy a szerelvény több esetben is érint Natura 2000 védelem alatt álló szakaszt, így a későbbiekben kínai gyártású, elektromos mozdonyok beszerzése is javasolt.
Indítópont: BÉCSI ÚTI PIHENŐHELY
Egy kellemes környezetben található helyszín, ami könnyen megközelíthető kerékpárral vagy gépjárművel, de tervbe lehetne venni a tömegközlekedés bevonásával autóbuszjáratokat is ide, hiszen fontos, hogy ösztönözzük ennek igénybevételére a soproniakat. Ha elkészül a tervezett gyorsforgalmi út, ennek a résznek a jelentősége is megnövekedhet, hiszen igazi közlekedési csomóponttá válhat, így az utazások során a megpihenni vágyókat is el lehetne csábítani egy kis kikapcsolódásra.
Az első megálló: KALANDLAKTA
Egy igazi kis családi pihenőhely, padokkal és asztalokkal, ahol játszótérrel, állatsimogatóval és különböző ügyességi feladatokkal várnák a látogatókat, mint például egy kialakított labirintusösvény vagy éppen egy fajátékokból álló akadálypálya. Esetlegesen egy madárismereti tanösvény is kialakítható lenne a helyi egyesületek bevonásával.
Második megálló: JÁRMŰFALVA
Igazából a régi soproni Kresz-park egy része lenne felidézve. Történelmi harci járműveket lehetne a helyszínen elhelyezni, ilyen lenne többek közt egy kiállított harci helikopter, egy régi vadászgép és egy tank. Ezek mellett érdekességképpen egy-két ágyú is helyet kaphatna, de akár szerepelhet a tervek között amolyan vasúttörténeti kiállítás is, régi mozdonyokból, vasúti kocsikból összeállítva. Kihelyezett tájékoztató táblákon az eszközök történelme és fontosabb paraméterei is megjelenítésre kerülnének, ami által bővebb tájékoztatást is kaphatnak a látogatók.
Végállomás: PÁNEURÓPAI PIKNIK EMLÉKHELY
Itt egy kétvágányos, szolid végállomás épülne ki, egy kis fogadó épülettel, gondolva a napsütés miatti árnyékolásra vagy éppen az esőre. Talán a parkot nem kell bemutatni, hiszen maga a történelem, felidézi azokat az eseményeket, melyek által elindult Európa újraegyesítése. Egy emlékhely, amit érdemes felkeresni és meglátogatni, akár egy évben többször is.
Fontos kritérium lenne, hogy az „állomások”, nem csak a kisvasúttal, hanem kerékpárral is elérhetőek legyenek, így az arra húzódó „13”-as számú kerékpárúthoz kapcsolódva, bringás bekötőutak is kialakításra kerülhetnének. Ezzel a lehetőséggel elérhetővé válna a családi parkok megközelítése egyéb, környezetkímélő eszközzel is és egyben a már meglévő kerékpárút is kapna pihenőhelyeket.
Az itt bemutatott első ütemterv megvalósítása után, szintén pályázati források igénybevétele mellett, kialakításra kerülhetne a továbbiakban ennek a pályának a bővítése, a Páneurópai Piknik Emlékhely – Fertőrákosi Kőfejtő – Fertőpart szakaszon. Lehetőség szerint a Fertő tavi rekonstrukciós projekthez kapcsolva, így egy újabb közlekedési eszközzel is elérhetővé válna Sopronból a népszerű és várhatóan megújuló strand.
A fenti fejlesztés rövidített anyaga, további képekkel kiegészítve elérhető
PDF formátumban is IDE KATTINTVA!
FIGYELEM!
A projekt és a terv a képzelet szüleménye!
Semmi köze valós elképzelésekhez, nincs is információnk olyanról, hogy ilyen hivatalosan tervben lenne!
Minden olyan momentum, ami esetlegesen közelít a valósághoz a véletlen műve!
A képek valós helyszíneket mutatnak, azonban azokat manipuláltuk!
Külön köszönet: L.L.ZS. & MICHI PRODUCTION
cyberpress.hu