Befejeződött a GYSEV Zrt. legrégebben üzemelő vontatási transzformátorállomásának korszerűsítése. A Sopron-Nyugat alállomás teljes körű felújítása másfél milliárd forintba került, az összeget uniós forrásokból biztosította a vasúttársaság. A kedden, Sopronban tartott zárórendezvényen elhangzott: a jelentős fejlesztésnek köszönhetően mostantól emelkedik a transzformátorállomás teljesítménye és javul az üzembiztonság. Ez azért fontos, mert Szombathely és Győr felé is részben a Sopron-Nyugat alállomás biztosítja vasútvonalak áramellátását.
A transzformátorállomás korszerűsítésének kivitelezési munkálatai tavaly júniusban kezdődtek. A munkálatok során egy új, kapcsoló és irányítástechnikai berendezéseket magában foglaló, több mint 14 méter hosszú, 5 méter széles és 4 méter magas kezelő konténer készült, melynek tömege mintegy 13 tonna. Érdekesség, hogy a konténert méretei miatt csak útvonalengedély birtokában, három darabban lehetett a helyszínre szállítani ahol daruzással szerelték össze.
Az alállomás fő egységének számító, hazai gyártásban készült 120/25 kV-os transzformátor, melynek olajjal töltött tömege meghaladja a 31 tonnát, amelyből 14 tonnát nyom a vasmag a tekercsekkel, és mintegy 9,5 tonna a speciális olaj tömege. A berendezéseket egy külön erre a célra kialakított sínen tudták a helyére csúsztatni a kivitelező MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. szakemberei.
A transzformátor alállomás kiemelt jelentőségét súlyponti elhelyezkedése adja: a Győr–Sopron, és a Sopron–Szombathely vonal energiaellátását is részben innen biztosítja a GYSEV Zrt.
„Vasúttársaságunk egy újabb jelentős, másfél milliárd forintos fejlesztést valósított meg sikeresen. A GYSEV Zrt. a fejlesztéssel hosszú távon is gondoskodik az érintett vasútvonalakon az üzembiztos, hatékony vontatásienergia-ellátásról. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a munkatársak összehangolt tevékenységének köszönhetően a korszerűsítési munkák semmilyen fennakadást nem okoztak a vonatközlekedésben, így a nagyszabású beruházásból az utazóközönség semmit sem vette észre” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
Firtl Mátyás, Sopron és térsége országgyűlési képviselője hangsúlyozta: a GYSEV Zrt. eddig is magas színvonalon biztosította az utazási szolgáltatást a térségben, ami a mostani fejlesztésnek köszönhetően még megbízhatóbb lesz.
A tavaly júniusban kezdődött kivitelezési munkálatokat a tervezett határidőre, 2015. július 30-ra elvégezte a kivitelező.
„Az MVM OVIT Zrt. jó minőségben végezte el a rá bízott munkát. Az alállomás átadásával újabb sikeres projektet zárunk, ami jól mutatja, hogy társaságunk megkerülhetetlen szereplő a magyarországi vasútfejlesztés területén. Célunk, hogy szolgáltatásaink fejlesztésével, versenyképességünk növelésével további összetett megbízatások teljesítésére vállalkozhassunk” ‒ mondta Varga András, az MVM OVIT Zrt. vállalkozási igazgatója.
A „Sopron–Nyugat vontatási alállomás teljes korszerűsítésének megvalósítása” elnevezésű projekt megvalósulását az tette lehetővé, hogy a GYSEV Zrt. 2013-ban sikeresen pályázott az Európai Unió Közlekedési Operatív programjának forrásaira.
A korszerűsítés műszaki tartalma:
• Meglévő 2 db 120/ 25 kV-os 12 MVA–es transzformátor leszerelése;
• 2 db 120/25 kV-os 16 MVA vontatási transzformátor szállítása, beépítése, primer és szekunder bekötése, üzembe helyezése a szükséges mérések elvégzésével;
• 2 db 120 kV-os betáplálási mező primer készülékeinek új berendezésekhez illesztése, a diagnosztikai mérések elvégzése a szükséges beállítások, beszabályozások elvégzésével;
• Konténerbe szerelt 25 kV-os két gyűjtősínes kapcsolóberendezés létesítése, két betápláló, egy segédsín betápláló, három vonali és egy tartalék mezővel.
• 3 db vonali kitápláló mező készülékeinek cseréje diszpozíciójuk módosításával.
• A vontatási transzformátorállomás mindkét feszültségszintjéhez tartozóan új, korszerű, digitális működési elvű, szelektív, távmegfigyelésre alkalmas védelmi és irányítástechnikai berendezések telepítése, a Soproni FET-központba történő integrálásukkal.
• Váltó- és egyenáramú segédüzemi berendezések és táplálásuk kialakítása.
forrás: GYSEV Zrt.
cyberpress.hu