Új vasúti híd készült a Lajta folyón

Elkészült az új vasúti híd a Lajta folyón, így november elejétől ismét megindult a vonatforgalom Rajka és Hegyeshalom között. A régi műtárgy bontása és az új híd beépítése mintegy három hónapot vett igénybe, ez idő alatt teljes kizárásos vágányzár volt az érintett szakaszon.

kép forrása: GYSEV Zrt.

A régi Lajta bal parti vasúti csatornahíd eredetileg 1931-ben készült, a műtárgy azonban a II. Világháború végén súlyosan megrongálódott, amelyet követően 1957-ben történt meg a hídszerkezet teljes helyreállítása. Egy 2014-ben elvégzett statikai vizsgálat megállapította, hogy a létesítmény szerkezeti elemei elhasználódtak, ezért a hidat mindenképpen cserélni szükséges. Az átalakításra több terv is készült, a GYSEV Zrt. végül a teljes kizárásos vágányzár mellett végzett átépítés mellett döntött, így augusztustól november elejéig vonatpótló autóbuszok közlekedtek Rajka és Hegyeshalom között.

Az átépítés magába foglalta a régi hídszerkezet és az azt alátámasztó alépítmények, pl. hídfők, alapozások bontását, a kapcsolódó vasúti pálya, felsővezeték, ideiglenes átalakítását, bontását valamint a hídon lévő biztosító berendezési és távközlési kábelek védelembe helyezését.

Az új hídszerkezet Nyíregyházán készült, a 29 méter hosszú műtárgyat tréleren szállították a helyszínre. Az alsópályás, rácsos acélszerkezetet ún. betolásos technológiával október közepén építették be. A munkálatok során a szakemberek a csatlakozó vasúti pályaszakaszt is átépítették, amely így már megfelel a jelenleg érvényes szabványok szerint a teherbírási követelményeknek. Az új hídon az ágyazatátvezetéses technológiának köszönhetően csendesebbé válik a vasúti közlekedés, emellett javul az árvízi biztonság mértéke is.

kép forrása: GYSEV Zrt.

A vonatforgalom november elején indult meg Hegyeshalom és Rajka között, a Lajta folyón átvezető, új vasúti hídon. Jelenleg a próbaüzem zajlik, így egyelőre 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, várhatóan december közepétől azonban az érintett pálya többi szakaszán érvényes 100 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vasúti hídon a vonatok.

A régi Lajta bal parti vasúti csatornahíd jelentősége a nemzetközi vasúti közlekedés szempontjából is kiemelt, hiszen a műtárgyon keresztül fut a Budapest-Varsó vasúti tengely forgalma. A beruházás nettó költsége csaknem 800 millió forint volt, melyet saját forrásból biztosított a GYSEV Zrt.