Új buszokkal erősítik a megyei, és a soproni helyközi flottát

Credo Inovell a Széchenyi téren. Fotó: cyberpress.hu archívum

Ütemesen haladnak a Volánbusz autóbusz beszerzésekre irányuló megbízásai, hiszen a folyamatban lévő tenderek mellett már aláírt megállapodásokkal is rendelkeznek, és néhány esetben pedig az új tömegközlekedési eszközök leszállítása is aktuálissá vált. Ágazati értesülések szerint a következő hetekben Győr-Moson-Sopron megye útjain is új járművek állnak szolgálatba.

Egy Credo Inovell a Széchenyi téren. Fotó: cyberpress.hu archívum

A Credo buszokat gyártó magyar vállalat négy részben nyert a Volánbusz Zrt. és a Volán Buszpark Kft. közbeszerzési eljárásain, az alacsony- és normál padlós modellekből összesen mintegy 352 darabot szállíthatnak le az közösségi közszolgáltatást országos szinten ellátó vállalatnak. Az utasforgalmat kiszolgáló Credobus Econell 12 és Credobus Inovell 12 típusú autóbuszok nagy teljesítményű klímaberendezéssel készülnek, GPS segítségével valós időben biztosítják a megállókövetést is. A fedélzeti komforthoz a minden utasülésről hozzáférhető USB-s töltőpontok is hozzájárulnak. Tavaly novemberében kezdődött meg a buszok leszállítása, több mint háromszáz már a magyarországi utakat rója ezekből. Minden bizonnyal ezekből az autóbuszokból jut most a megyei állományokba is, így a soproni helyközi flottát is vadonatúj autóbuszok fogják erősíteni már idén februártól.

A soproni honállomású távolsági buszpark egyébként meglepően jó formában van átlagéletkor szempontjában, hiszen a járás- és megyehatárig közlekedő falujáratok mellett Dunántúl szerte közlekedő flotta közel ötven autóbuszából mintegy tizenöt Credo típus jóval 2010 után gördült le a futószalagról. Ilyen szóló autóbuszok nemrégiben érkeztek már erősítéseként a soproni telephelyre, amikor az akkori közszolgáltató győri szerződéses járatai szűntek meg. Némiképp ellensúlyozza a fiatalítást, hogy a klasszikus 200-as sorozatú Ikarusokból is még van, ami napi szinten Sopron környékének útjait, így az átlagos járműkor jelenleg 13 év alatt mozog.

Az új Credo buszok az üzemeltetési költségek csökkentéséhez és a klímavédelmi célok eléréséhez egyaránt hozzájárulnak: könnyített konstrukciójuk akár 15 % üzemanyag-megtakarítást, és buszonként 8,5 tonnával alacsonyabb éves CO2-kibocsátást eredményez. A Volánbusz hatalmas léptékkel igyekszik behozni a lemaradást, ugyanis 2022-ig több, mint 3000 autóbusz lecserélését tervezik, így a teljes járműflotta 60 százaléka újulhat meg. A vállalat 2022 végéig 8,99 évre, 2031 végéig pedig 5,73 évre szorítaná le járművei átlagéletkorát.

A Lackner Kristóf utcai buszpályaudvar. Fotó: cyberpress.hu archívum