Pontosan 156 éve egy gőzeke száguldozott Sopronban

Bizony, volt idő amikor még mágikus eszközöknek számítottak a gőzhajtotta járművek és ha ezekből egy-egy megjelent Sopronban, azt az akkori krónikások – akiket akár a helyi bloggerek elődjeinek is hívhatunk – bizony feljegyezték. Mi az hogy feljegyezték! Valójában tudósítottak róla és aprólékosan beszámoltak a részletekről is. Gőzeke? Sopronban? Durva …

Nagyjából egy ilyesmi száguldozott a soproni utcákon is! / Kitson & Hewitson gőzeke / illusztráció/ forrás: printerest.com

 

Így volt ez 1861. december 5-én is, amikor nagy feltűnést keltett egy gőzeke, ami a maga idejében valósággal száguldott a soproni Hosszúsoron és ami tulajdonképpen a kapuvári uradalom bérlőjének a részére érkezett. Az már más kérdés, hogy amikor Kapuvárra érkezett a jármű, ott akkor volt tűzvész is, és a helyiek azt feltételezték, hogy ez az ördögi jármű okozta és bizony szétakarták verni. A korabeli történetet a sopkal.hu idézi fel, a maga korabeli megfogalmazásában:

 

 

– Ma részesültünk abban a még biztosan teljesen idegen színjátékban, hogy itt, Sopronban, a külvárosban, az utcákon, az úgynevezett Hosszúsoron egy gőzhajtotta járművet a város közepén, a megszokott útburkolaton, az ablakaink előtt lássunk haladni.  Ez ugyanis egy angol gőzeke lokomobilja, a Kitson & Hewitson leedsi gyárából, Angliából jött elő. Egy Flower szabadalma szerinti eke, ugyanaz, amelynek teljesítményéről a schwechati és kittsee-i kísérleteknél beszámoltak a hírek. A kapuvári uradalom bérlője, Schullhof úr vásárolta. És éppen most szállítják a nevezett helyre. Tegnap vasúton érkezett ide.

Kitson & Hewitson gőzeke / illusztráció/ forrás: printerest.com

Az a baleset érte ezt a masinát, hogy a rakodóhíd a súlya alatt beszakadt és az egész tegnapi délután és mai délelőtt ráment a kiszabadítására. Ennek a masinának a kerekei 16 coll szélesek és egy különleges szerkezetsegítségével könnyen kormányozhatók. Amikor a masina dolgozik, akkor a helyzete változatlan, de azt időnként meg kell változtatnia, amikor az eke egy bizonyos szélességű földdarabot bejár és egy ezzel párhuzamos újon kell folytatnia munkáját. Ezért a lokomobilt úgy kell berendezni, hogy göröngyös szántóföldön is meg tudjon fordulni, mint egy lokomotíva vassíneken. És a gőzeke lokomobilja így haladt aztán ki a Pócsi-kapun, egyenest Kapuvárra, ahova megérkezett. A véletlen úgy akarta és úgy jött össze, hogy a gőzeke megjelenésekor tűzvész ütött ki, az ottani patikus enyvfőzőhelyén, amit máris bizottságilag megállapítottak. – Mégis igaz, hogy néhány nekikeseredett paraszt, feltételezve, hogy a masina volt az oka a tűznek, nekiesett a gépésznek és szétrombolta volna a masinát, ha egy cs.kir. vadász-szakasz, amely éppen Kapuvárott tartózkodott, közbe nem veti magát. Mire a lokomobilt tizenkét pár ökörrel bevontatták a várba.

 

 

 

 

További helyi érdekességek a sopkal.hu oldalon!