Merre tovább elkötelezettség nélküli médiavilág …

A 444.hu alapító főszerkesztőjével, Uj Péterrel készített interjút a Népszava, amelyben a hazai médiapiaci viszonyokra és azok jövőjére  is rávilágít az újságíró, persze az ő meglátása szerint. Ebben az interjúban derült fény arra is hogy még az idei esztendőben fizetőssé válhat a portáljuk, amit még az Indextől kilépett újságírókkal alapított 2013-ban és amelyről bátran mondhatjuk, hogy az online világban hazánk egyik meghatározó médiafelületté nőtte ki magát. 

 

Uj Péter a 444.hu alapító főszerkesztője / fotó: hvg.hu

 

“Az idei év nálunk is nagyon komoly lesz, mert fizetőssé fogunk válni, így az lesz a helyzet, hogy ott lesz a kormánymédia a maga fél-, vagy álhíreivel a másik oldalon pedig zárt tartalmak lesznek – mert szinte biztos, hogy a HVG is fizetős lesz valahogyan, és nem tudom, a 24.hu még meddig tudja tartani magát. A magazin típusú tartalmak már ott is előfizetésesek lesznek. De ez nem csak a politika által megtépázott magyar sajtópiac nyűge, hanem nemzetközi trend.” – mondta Uj Péter, a 444.hu alapító főszerkesztője. 

 

Az interjúban egyébként elég borús jövőképet jósol a hazai médiapiacnak, amit talán az alábbi kérdés (?) és az arra adott válasz mutat be leginkább, amit az említett interjúból emeltünk ki:

 

Népszava: Itt a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány, amivel bedarálta a hatalom a közmédiát, ahol teljes a kontroll, de valahogy mégsem működik. A Magyar Időket kevesen olvasták, a közmédiát kevesen nézik, a megyei napilapokat elkezdték szépen lemondogatni az előfizetők…

Uj Péter : Fantasztikus antitalentumok az újságírás terén valóban. De a fociban is ez van: az isten pénzét is ráköltik, és nulla eredmény jön ki. A médiában talán még kevesebb. De a politika szempontjából nem a jó minőségű, sikeres médiatermék a lényeg. Egy a fontos, hogy a saját politikai üzeneteik mindig műsoron legyenek, amikor kell, mondjuk választási időszakban, és tolják a Fidesz álláspontját vagy éppen a manifeszt hazugságait.

 

Azt már mi tesszük hozzá, hogy valóban nagyon nehéz helyzetben vannak azok a médiafelületek amelyek nem tagjai a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak illetve nem olyan tulajdonosi körben vannak, ahol az anyagi háttér biztosítása mellett a klasszikus sajtószabadság jegyében dolgozhatnak a szerkesztők, hiszen támogatások és hirdetések nélkül gyakorlatilag működésképtelenné  válnak ezek a print- és online kiadványok. A legtöbb portál igyekszik ezeket az anyagi nehézségeket úgy áthidalni, hogy támogatói összegeket kér az olvasóktól abban a reményben, hogy így megtudják őrizni függetlenségüket, azonban ez nem egy kiszámítható összeg amire építeni lehet, így kénytelenek lassan váltani és valóban fizetőssé tenni az online felületüket is. Az elmúlt időszakban ezzel egyébként a Kisalföld online is próbálkozott – igaz csak részlegesen – hiszen egy-egy cikket extra tartalomként jelentett meg, amit csak előfizetés esetén lehetett megtekinteni, de úgy tűnik nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, hiszen manapság egyre ritkább náluk az ilyen tartalom, no de ennek az oka az is lehet hogy nincs már rá szükség, hiszen ők is beolvadtak a nagy közös Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványba, ami gyakorlatilag szinte biztosítja azokat a forrásokat, amelyek az életben maradáshoz szükségesek.

Röviden és tömören a lényeg, ha manapság nem kormánypárti vagy esetleg önkormányzati tulajdonú egy print vagy online kiadvány, akkor bizony küzdelmes a napi működés, hiszen vagy megőrzik a függetlenségüket aminek komoly ára van és gyakorlatilag veszteséges működés mellett vállalják a megjelenést vagy pedig megpróbálnak besorolni valamelyik irányba – kormánypárti, ellenzéki vagy valakihez köthető alapítványi szektor mellé – és feladva a sajtószabadság eszméit dolgoznak a megélhetésért. No persze itt a harmadik út is, a függetlenség mellett előfizetőssé válás lehetősége, ami egyrészt lutri és kihívás, másrészt egy olyan új próbálkozás a hazai online médiában, amellyel a 444.hu akár úttörő is lehet.

 

Egy dolog biztos, független médiát csinálni manapság csak szerelemből lehet, aminek egyetlen fizetsége az, hogy az olvasók kattintásokkal és lájkokkal hálálják meg azok munkáját akik azért dolgoznak ezeknél a portáloknál mert hisznek abban hogy a médiának a sajtószabadság alapeszméi szerint a tárgyilagos és széleskörű tájékoztatás és nem a “szócsőpropaganda” a célja.  Hogy mit hoz a jövő és a vajon mennyi kisebb-nagyobb független média és webfelület tud talpon maradni a jövőben ma még nagy talány, az viszont biztos hogy a jelenlegi nagy összeborulásos irány nem biztos hogy azokat a célokat szolgálja, ami az újságírás és a hírblogolás klasszikus értelemben vett szabadságát biztosítja, hiszen ha lekötelezett valaki, akkor ott bizony az elvárásoknak és a kitűzött irányoknak szigorúan meg kell felelni.

 

 

 

nyitókép illusztráció / forrás: mediascape.com/