Megnéztük az új győri Mercedes buszos flottát

Fotó: cyberpress.hu

Szemünk a pályán, időről-időre kitekintve szemlézünk többek közt győri és szombathelyi eseményekről is.

Év elején tizenhét, most újabb huszonkét Mercedes-Benz autóbusszal bővült a megyeszékhely közösségi közlekedését ellátó járműállomány, így a buszpark mintegy negyven százalékát lecserélték már. A közel tizennyolc éves átlagról tizenegy alá csökken Győr város helyi autóbuszainak életkora köszönhetően az új beszerzéseknek.

Dézsi Csaba András (Fidesz-KDNP), Győr polgármestere, Simon Róbert Balázs, a térség fideszes országgyűlési képviselője (b3), Ungvári Csaba, a Volánbusz Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, Kara Ákos, a térség fideszes parlamenti képviselője 2020. szeptember 7-én Győrben. Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Szeptember elején Dézsi Csaba András polgármester adta át a megérkezett csuklós buszok első kétharmadát. A Conecto G típusú csuklós autóbuszokból egyelőre 16 érkezett meg, ezek négyajtós, alacsonypadlós, akadálymentesített mind járművek lesznek. Klímával, utastájékoztatóval, fedélzeti kamerákkal és utasszámláló berendezéssel vannak felszerelve, 37 ülő- és 84 állóhelyet alakítottak ki benne. Az év elején érkezett Mercedes-Benz Conecto NG típusok is a városi közlekedést erősítik, az alacsony padlós szóló buszokon 26 ülő és 78 álló utas tartózkodhat. A buszokból az innovatív megoldások sem hiányoznak, így az Euro-VI környezetvédelmi besorolás mellett lassítás közben keletkező mozgási energiát is visszatáplálják a rendszerbe.

Hosszú út vezetett azonban idáig, hiszen a győri tömegközlekedés helyzete korántsem volt problémáktól mentes. A járatok sűrűsége megbízhatatlanná vált, de nem csak a menetrend betartása okozott gondot. Sokszor akadtak olyan feladatellátási nehézségek is, melyek sofőrhiányból vagy meghibásodó buszokból adódnak. Az önkormányzat megrendelésére a mindenkori volán, jelenleg Volánbusz Zrt., látja el a közszolgáltatást, s az idei évtől úgy tűnik helyre áll a rend. Egy napon 80 autóbusz vesz részt a helyi közlekedésben, a felét már az új, klimatizált Mercedesek fogják kiadni mind a 80 ezer napi utas megelégedésére. A városvezetés törekvése is arra irányul, hogy javítsák a győri tömegközeledést. Nem csak az utaskomfort, de a környezetvédelmi és forgalomtechnikai szempontok szerint is.

Fotó: cyberpress.hu

A polgármester kezdeményezte a menetrend felülvizsgálatát is, melynek első lépésében kifejezetten a helyi polgárokat hívják fel. Erre a célra létrehozott email címen várják az észrevételeket, hogy azt majd szakemberek bevonásával összegezzék.

Az átadón Simon Róbert Balázs és Kara Ákos térségi országgyűlési képviselők azt hangsúlyozták, a jövőben is folytatni kívánják a fejlesztéseket, nemcsak a közösségi közlekedést érintően. De maradva a tömegközlekedés területén, a Volánbusz Zrt. is ezt a célt erősíti meg, hiszen 2018 ősze és 2020 vége között 866 új vagy újszerű jármű növeli a szolgáltatási színvonalat a helyi és a helyközi autóbusz-közlekedésben.

Ezzel párhuzamosan elindította a magyar kormány a Zöld Busz Programot is, mely bár első körben a szűkebb régióban egy várost sem érint, a 4,2 milliárd forintos keretösszeggel megnyíló 2020-21-es támogatási rendszerre minden helyi közlekedést biztosító önkormányzat pályázhat majd.

Fotó: cyberpress.hu

A most megérkezett autóbusz állományra egyébként minden pozitívuma mellett azért is jó ránézni, hiszen egységes képet mutatnak. Nem csak az utas számára fontos, hogy könnyen azonosítható járműre szálljon egy-egy megállóban, hanem a szervizháttér részéről szerencsés az azonos flotta. Azonban nem elhanyagolható ez előbbi sem, hisz a régimódi volánsárgát elhagyó szürke fényezés büszkén hirdeti Győr városát is egy matricázott címer formájában.

Határozott és átgondolt stratégiát sugároz Győr városvezetésének és közreműködőinek ezen a téren végzett munkája, ami bár elengedhetetlen a sikeres és eredményes szolgálatot illetően, mégis példaként értékelhető minden település számára.

Fotó: cyberperss.hu