Magyarországon is megjelenik a környezetbarát E10-es üzemanyag

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Nő a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban 2020. január 1-jétől, az intézkedéssel Magyarország csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz, tájékoztatta a nyilvánosságot az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtótájékoztató keretében még novemberben.

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz. Az átállás már decemberben elkezdődik, a töltőállomásokon kicserélik a matricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi az eddigi E5-ös helyett, így egyes kutakon már az új összetételű üzemanyagot tankolhatjuk. A magasabb bioetanol-tartalomra való váltás több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát valamint a jármű fogyasztásában sem érezhető változás, azonban régi típusú gépkocsiknál lehet szükség a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) honlapján az erre vonatkozóan részletesebb tájékoztatást ad.

A minisztérium szerint az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens tartalma, ami csökkenti a kőolajimportot, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is. A bioetanol mintegy 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest. A benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyabb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem vonatkozik.