Lesznek alternatív meghajtású autóbuszai Sopronnak

Illusztráció: Koszorú Mihály / cyberpress.hu ©

Több alkalommal is felröppent a híre annak, hogy fiatalodik a soproni helyi autóbuszállomány, ezeket most hiteles dokumentumok is alátámasztják. Az év végén lejár a Volánbusz Zrt.-vel kötött közszolgáltatási szerződés, a soproni önkormányzat pedig határozott elvárásokkal készül az új megállapodásra. Lesznek új, természetesen alacsonypadlós járművek, többek között környezetbarát meghajtásúak is.

Fotó: Koszorú Mihály / cyberpress.hu archívum

Várhatóan 2020. december 31-én kötik meg a szerződést a város új közszolgáltatójával, derül ki Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának a helyi személyszállítási feladatok ellátásárára kiírt pályázatából. A döntés a közgyűlés előtt is napirenden volt, az ott meghozott határozat szerint feltételekhez kötött a jelentkezés lehetősége. Az autóbuszos, menetrendi helyi tömegközlekedésre vonatkozóan 10 éves időtartamra terveznek, 5 év opciós joggal, így biztosítva a szolgáltatónak a megtérülés tervezését. Dr. Farkas Ciprián polgármester elmondta, azt szeretnék, ha 2021. január 1-jétől valóban lenne egy szolgáltató a városban. Legyen az bárki, nyújtson jó szolgáltatást mindannyiunk (képviselők) és a soproniak megelégedésére – fogalmazott. Új buszok beszerzését írják elő a szolgáltatónak, dízel és alternatív meghajtású szóló buszok beszerzését. A kiírás, és feltételrendszere lénye, hogy úgy működjön egy színvonalas szolgáltatás, hogy az fenntartható legyen a soproniak adóbevételéből.

A jelenlegi felhozatalt tekintetében vegyes a kép, hiszen míg négy Ikarust selejteznek, addig az űrt hasonlóan koros buszokkal töltik be. Négy évvel ezelőtt minden esély megvolt rá, hogy az utolsó csuklós klasszikus Ikarus busztól is búcsúzzon a soproni utazóközönség, a mindennapokban mentesítő járatként még ez a busz is megfordul. A járatokat eközben színvonalas Credo és Mercedes buszok is teljesítik, de időként a helyközi járműállományt is segítségül kell hívni.

Legutoljára 2013-ban került sor pályáztatás útján megkötött közszolgáltatási szerződésre, hiszen a tavalyi egyetlen ajánlattevő jelentősen meghaladta az önkormányzat lehetőségeit, így közvetlenül került megbízásra a Volánbusz Zrt. egy év időtartamra. Ezt az ideiglenes jelleget számolhatja fel a jelenlegi tervezet, mely az alábbiakban rendezné a szolgáltatás minőségét:

  • a jármű park átlag életkora maximum: 14 év lehet és az egyedi életkor maximálisan 18 év lehet,
  • ezenkívül az életkorhoz kapcsolódóan kötelezően teljesítendő, hogy – 2022. december 31-ig szolgáltató köteles beszerezni 5 db új szóló, dízel meghajtású, alacsony padlós, légkondícionálóval ellátott autóbuszt,
  • 2025. január 1. és 2026. december 31. között 5 db új szóló, alternatív meghajtású, alacsony padlós, légkondícionálóval ellátott autóbuszt.

A szolgáltatónak soproni székhellyel vagy telephellyel kell rendelkeznie, 40%-ig igénybe vehet alvállalkozót, 15 helyszínen kell biztosítson jegyvásárlási lehetőséget. Utasszámlálást és jegyellenőrözést is előírnak, továbbá felülvizsgáltatnák a helyközi járatokba integrált helyi szolgáltatás kihasználtságát is. Az önkormányzat az ajánlatokat a jelenlegi menetrendre, járatsűrűségre várja, úgy, hogy meg nem határozott mértékben, de előnyt jelentenek az alacsonypadlós, környezetvédelmi kibocsátási adatok, férőhely/km minőségi paraméterek. Az önkormányzati támogatás várható 248 millió Ft összegben alakul a 2021-es évben.

Jelenleg több olyan busz is van a soproni flottában, aminek életkora nemhogy a 18, de a 20 évet is meghaladja. Az is pozitív irányban mozdítaná el a mostani helyzetet, ha a jelenlegi 16 éves átlagéletkorban bekövetkezne a fiatalítás, hiszen mint olvashattuk a következő évekre 14 év lesz a teljesítendő szám.

Fotó: Koszorú Mihály / cyberpress.hu archívum

Forrás: 2020.09.24-i közgyűlés jegyzőkönyve,
Hivatalos Értesítő 2020. évi 53. szám,
volanbusz.hu