Kulturált tartalommal népszerűsítik a tudatos és minőségi sörfogyasztást

Ha a sörökről van szó, akkor az utca emberének általában csak két szó jut az eszébe, mégpedig a világos és a barna. Az évek során már hozzánk is elért a kézműves és egyéb különleges sörök világa, azonban még mindig gyerekes botladozással, és kisebb nagyobb kételyekkel haladunk a testesebb, komolyabb ízvilággal rendelkező italok megismerése felé. Ennek okáról, a belga sörök iránt érzett szeretetről, valamint egy itthon hódító útjára induló vállalkozásról beszélgettünk a Premium Beer Hungary megalkotóival, Mesterházy Ernővel és Ács Norbival.

Mi pontosan a koncepció és ki állt vele elő?

Ernő – Az én fejemből pattant ki a dolog, miután egyszer Belgiumban jártam és volt szerencsém kicsit körbe kóstolni jó pár ízletes sörkülönlegességet. Az út után, itthon is próbáltam olyan helyet keresni, aminek a fő profilja leginkább ezekre az italokra épül. Szombathelyen szerencsére meg is találtam, amit kerestem, hisz volt akkor egy Pink Panda Sörbirodalom nevű placc, ahol több százféle sört lehetett kóstolni, ide sokat is jártunk el haverokkal, csak sajnos idővel ez be is zárt. Utána, hogy azért egy másik platform mégis legyen, elkezdtem szervezni otthon, úgymond saját szórakoztatásra hasonló összejöveteleket, nyilván elsősorban a családnak és közeli barátoknak, haveroknak. Egyre jobban elkezdett érdekelni ez a terület és maga a kóstolás, ekkor jött az ötlet, hogy lehetne rendesen lebonyolított sörkóstolókat is tartani különböző rendezvényeken.

Norbi – Tömören megfogalmazva ez egy szolgáltatás, sörkóstolás, főleg a belga söröket mutatjuk be, népszerűsítjük, és hozzá tájékoztatást osztunk meg. Kifejezetten Belgiumból behozott sörökkel foglalkozunk, amik között akár elég nehezen beszerezhető ritkaságok is szerepelnek.

Belgáknak azért több százéves előnyük van ezen a területen. Hol tart a mai magyar sörkultúra?

Norbi – Azért azt valljuk be, hogy mi inkább egy boros nemzet vagyunk. Ha azt mondod, hogy sör, akkor az emberek egyből a lagerekre és az olcsóságra asszociálnak. Nem igazán tudják még hova helyezni ezt az egészet. Szintén probléma, hogy ha valaki egy komolyabb sört szeretne fogyasztani, akkor a legtöbb helyen hiába széles a választék, nincs felépítve hozzá a megfelelő körítés. Nincsen úgymond tájékoztatás vagy útmutatás, hogy maga a fogyasztó vendég is tisztában legyen azzal, milyen nedűt is készül megízlelni.

Ernő – Gyakorlatilag a legtöbb helyen nem mondanak a sörökről semmit. Hiába van az arculat erre kihegyezve, maguk a felszolgálók sincsenek tájékoztatva, ha kérdezed őket, nem tudnak megfelelő választ adni, pedig ahol már a választék is jóval szélesebb, és az ár is kicsit magasabb, mint a megszokott, elvárható lenne, hogy egy kis ismertető is járjon a termék mellé.

Egy laikus, ha besétál, és csak rábökésre történik a választás, akkor simán elképzelhető, hogy nem az ízvilágának megfelelő produktumot kapja, aminek az a hatása is lehet, hogy elmegy teljesen a kedve az egésztől. Holott, szerintem egy prémium sör mellé dukál, hogy valaki úgymond fogja az ember kezét és meséljen közben. Milyen maga a sör, milyen élmény várható vagy több termék kipróbálása esetén az ízlés alapján felállított sorrend is sokat számít, mit milyen sör követ.

Itthon az emberek fejében kicsit még úgy van, hogy ez a „prolik” itala, nem vagyunk túl rugalmas nemzet. Pedig aztán vannak már olyan drága sörök, hogy odavernek boroknak, évjárattal főzik, hordóban érlelik őket, esetleg valami különleges gyümölcs hozzáadásával készülnek. Határ a csillagos ég.

Honnan ismeritek egymást?

Norbi – Egy kostolón találkoztunk és kezdtünk el dumálni a lehetőségekről, majd dobtam fel ötletnek, hogy lenne pár haverom, akiket érdekelhet, ha úgy van, összeszedem a bandát és csinálhatunk egy próbát. Ez volt az első ilyen közösen megtervezett „nem hivatalos” esemény. Ezek után én is egyből vérszemet kaptam, hogy komolyabban is kellene foglalkozni, mert nagyon bejön. Elindítottuk a weboldalunkat, pár közösségi platformon is megjelentünk, bemutatkozó videó és képek is készültek, majd szép lassan végül is elindult komolyabban a dolog.

A jelenlegi vírushelyzetre való tekintettel mik a kilátások?

Ernő – Bár a korona nem segített bele a helyzetbe, de sört inni még mindig lehet.

Norbi – Érezhetően kevesebb a céges rendezvény, csapatépítő vagy más program, amire ki lehetne „telepedni”. Mi is abban reménykedünk, hogy ez az egész dolog hamar lecseng. Lássuk be, az emberek most tartalékolnak. Főleg olyan dolgokból vesznek vissza, ami nem feltétlenül létszükség, és egy ilyen helyzetben ez már átcsúszik a luxus kategóriába.

Ernő – Jó lenne minél több városba kitelepülni, bizonyos rendszerességgel. Budapest akár több nagyobb rendezvényt is elbírna, bár jelenleg a koronavírus elég rendesen bezavar. Tisztában kell még lenni azzal is, hogy ez az egész sörkóstolás és „kraft sör” forradalom is itthon még nagyon gyerek cipőben jár. Még olyan maroknyi az ezzel foglalkozók közege, mint például a kisebb főzdék, hogy mindenki ismer mindenkit.
Kell is azonban, hogy ezek között az emberek között ott legyünk. Főzdenyitóra járunk vagy csak simán Facebookon a kommentekből ismeretségeket kötünk. Nagyon meglepődtünk, hogy így lett például kontaktunk a legnagyobb magyar-belga sörimportőrrel. Teljesen mellénk álltak és támogatók.  Ez mégis valahol egy komoly elismerés.

Norbi – Lényeges kiemelni, hogy nem a pénzért álltunk neki. Egész egyszerűen teljesen bele vagyunk szerelmesedve ebbe a világba, de úgy gondolom ez máshogy nem is lenne működőképes és a legtöbb ilyen vállalkozás célja elsősorban nem is a magas jövedelem gyors megszerzése, hanem inkább, hogy azt csinálhassuk, amit valóban szeretnénk.

Mik az eddigi tapasztalatok, visszajelzések?

Ernő – Azt vettük észre, hogy aki eljön egy ilyen kostolóra, az jól is érzi magát. A sör mellé próbálunk megfelelő információkkal szolgálni, hogy mégis mire számíthat az tesztelő. Az egész dolgot egyfajta edukációval próbáljuk összekötni, amire azért igényt is kell generálni.
Az elején ez nagyon egyszerű, amikor a család majd haverok, végül a haverok haverjai úgymond a közönség. De amúgy is jobb ezeket kisebb csoportokban csinálni. 50-60 fő felett már nehézkessé tud válni a koordinálása a dolgoknak.

Az észrevehető, hogy a minőségi, drága sörök kóstolgatása nem a huszonéves korosztálynak lesz a hobbija. A negyveneseknél meg egy kicsit már bezárul a világ. Náluk ekkora már megvan a „jól bevált” amit nem biztos, hogy szívesen lecserélne. Mondhatni talán leginkább a 30 év körüli réteg a legnyitottabb erre. De alapvetően minden korosztály nyitott és kíváncsi rá.

Természetesen folyamatosan képezzük is magunkat, kétszer voltunk már ízhiba képzésen is, hogy valamennyire mégiscsak képbe kerüljünk, hogy egy sörben milyen hibák lehetnek, fordulhatnak elő.

Voltunk sörfőző tanfolyamon is, valamint hivatalosan söröket is bírálhatunk. Ezeken felül pedig igyekszünk jó kapcsolatot ápolni a hazai sörfőzdékkel és különböző rendezvényeken is részt venni. A BeerPorn nevű oldallal is van megállapodásunk és rendszeres megjelenést is biztosítanak.

Norbi – Ezeket mind pont azért csináljuk, hogy ha egy eseményre kihívnak minket és kérdése lenne valakinek, akkor minél jobb, profibb választ tudjunk adni. Lássák, hogy valóban felkészültek vagyunk. De keresett már meg minket Belgiumból is egy főzde, akik importőrt keresnek. Nekünk szintén küldtek egy pakkot, hogy mondjuk el a véleményünket. Nincs még egy éve se, hogy rendesen belevágtunk ebbe a dologba, azért ilyen rövid időn belül ez elég nagy elismerés szerintem.

Fontos még kiemelni, hogy nem a féktelen ivászaton van a hangsúly. Nyilván ha összejön egy remek társaság, akkor kicsit mosolygósabb lesz az ember, de alapvetően itt tényleg a megfelelő fogyasztásról beszélünk, kulturált tartalmat szeretnénk az egésszel adni, és nem egy kocsmatúrát.

Csak és kizárólag belga sörökkel foglalkoztok?

Norbi – Nem ellenforradalmat akarunk, hogy most mindenki igyon belgát. Nagyon jó kapcsolatot ápolunk az itthoni főzdékkel is. Természetesen nyitottak vagyunk mindenre. Ha egy cég mindenképp magyar palettához ragaszkodik, akkor annak sincs semmi akadálya. A belgát mi csak egy kicsit jobban preferáljuk, hisz több száz éves tapasztalatuk van ezen a területen. A minőség a lényeg, hogy felsőkategóriás terméket mutassunk be.

Mi az ami a legjobban megfogott titeket ebben az egészben?

Ernő Ezt elég nehéz szavakba önteni. Mondhatni az egész. A különböző ízek, a társaság. Ez is egy olyan terület, ami folyamatosan változik, mindig van mit tanulni. Külföldi oldalakon az ember gyakran talál új és érdekes dolgot, amit eddig még nem tudott. Egy olyan terület, amivel állandóan lehet, és kell is foglalkozni. 

Norbi Nálam ez úgy indult, hogy karácsonyra vagy talán születésnapra kaptam pár különleges – és még csak szerintem nem is belga – sört.
Onnantól kezdve egyre tudatosabban kezdtem el keresni, vásárolni. Annyira ízlettek, hogy én ezt el akartam mondani mindenkinek.  Folyamatosan csak mondogattam a közvetlen környezetemnek, hogy „Te ilyen meg olyan sört ittam, nem fogod elhinni…”

Ezt az élményt szeretnénk átadni. Volt amúgy olyan kóstoló, ahol odajött az egyik résztvevő, hogy szeretne azonnal rendelni 8-10 darabot az egyik tételből.

Itthoni hipermarketek polcait is megnézi az ember, 3-5 féle kapható csak és ezek általában a kommersz kategóriájú sörök, amik szereztek már akkora nevet, hogy idáig eljussanak. De ezek általában nem is kifejezetten Belgiumban főzött termékek, hanem különböző országokban licence alapján készülnek.

Nem sörforradalmat szeretnénk csinálni, egész egyszerűen csak útmutatást adni azoknak az embereknek, akik komolyabban érdeklődnek a finom sörök és ezután a habos világ iránt.