Kamionforgalom zúdulhat a járási falvakba?

Illusztráció: cyberpress.hu

A tapasztalat az mutatja, hogy nem járnak jól a teherforgalom-korlátozással azok a Soproni járásba tartozó települések, amik a megye déli határában húzódnak. A közlekedési rendet az elmúlt időszakban több helyen is módosították, így alakulhat ki a falvak közti alsóbb rendű utakat hosszútávon szétromboló jelenség. Szakony, Gyalóka, Zsira, Sopronhorpács, Völcsej környezetében növekedhetett meg a forgalom.

Illusztráció: cyberpress.hu

Vegyes véleményen vannak forrásaink, akik többsége azt sérelmezi, hogy jelentősen növekszik a kamionok száma a kistelepüléseken átmenő utakon. Nem véletlen, hiszen szigorodott a 84-es főúton az országot elhagyó teherautók helyzete, s a tranzitforgalmat bonyolító 861-es főúton, a Kópháza – Deutschkreutz határkilépőn egyszerűen megtiltották a 7,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek ki- és beléptetését. Így a Nyugat-Európába tartó, vagy épp onnan érkező szerelvények terelt útvonalon kell, hogy közlekedjenek, amit már az M85-M1-es utak csomópontjában, és az M86-os gyorsforgalmi hegyfalui csomópontjában is figyelemfelhívó KRESZ tábla jelez. A felkészültséget jól mutatja az is, hogy a Magyar Közút és az MTI is közleménnyel tudatta, hogy az osztrák teherforgalom-korlátozás érvénybe lépése miatt Sopronnál már nem, csak a Kőszegnél és Hegyeshalomnál lehet átlépni az országhatárt. Az előjelző táblák is a településeket elkerülő 2×2 sávos utakat ajánlják a kerülőútként, így aki nem a soproni járásból indítja szállítmányát, de azon keresztül lépné át Ausztriába, egy kerülővel a 84-es főút, az M86-os autóút és Szombathely érintésével, a 87-es főúton tudja elhagyni a hazai úthálózatot.

Mivel a többletfutás bizonyára nagyobb üzemanyag fogyasztást és több úton töltött időt is jelent, előfordulnak olyan esetek, hogy az áruszállítók az útdíj fizetés szempontjából is olcsóbb mellékutakat választják.

Az Újkérnél leágazó 8624-es utat a Szombathely felé ingázók jól ismerhetik a gyötrelmes burkolat állapota és az út keresztmetszetéshez képest hömpölygő mennyiségű teherautó forgalma kapcsán is. Itt később szintén megálljt parancsoltak a kamionsofőröknek, hiszen először Csepreg belterületén rendeltek el 16 tonnás korlátozást, majd Bük városának nemrégiben teljesen felújított átmenő szakaszán vezettek be korlátozást az útburkolat védelme, és a település nyugalma érdekében. A csepregi súlykorlátozást a Répce-folyón átívelő híd újjáépítése indokolja, s ez mellett kormányzati forrásból az úthálózat is megújul. A dolgot az nehezíti meg, hogy sem egyik, sem másik esetben nem igen találni olyan előremutató közérdekű tájékoztatást, ami megsegíteni a tehergépjármű vezetők, a fuvarszervezők dolgát. Egyetlen fellelhető próbálkozás akad, mely a szükséges egyeztető fórumot a lehető legkisebb erőfeszítéssel, rendkívül bürokratikusan és ügyfélellenes hozzáállással délelőtt 9 órára szervezett meg a közút és a csepregi önkormányzat. Az pedig külön aggasztó, hogy a híd másfél éves teljes lezárását tervezik, míg a teljes átmenő forgalmat az előző városvezetői ciklus alatt megújult belterületi mellékutcákban vezetnék el. A beszámolók szerint a panaszosok jogos indulatától sem volt mentes az egyeztetés, persze már amennyiben az érdekelt képviseltetni tudta magát rajta a kommunikáció teljes hiánya mellett. Sem az Utinform fix-, sem az útdíjszolgáltató NÚSZ időszakos-korlátosai között sem szerepel a híd, így a nemzetközi sofőrök is törhetik a fejüket, ha épp arra vitte volna útjuk, amit az éjjel-nappal megerősített rendőri jelenlét is alátámaszt.

Fotó: cyberpress.hu

Egy választásuk akad a teljes visszafordulás mellet, mégpedig a 8614-es úton Szakony – Gyalóka – Zsira települések érintésével elérni a kőszegi határátkelőhelyet. A másik megoldást a 8627-es úton Lövő, Völcsej, Sopronhorpács települések érintése jelenti, ám ez sem okoz felüdülést az ott lakóknak. Itt tervezett útfelújításról sem tudunk beszámolni, ráadásul ezt tetézi még a ’90-es évek végén megejtett csatornázási munkák nyomvonalasan helyreállított botrányos minőségű aszfaltburkolata is. Az átmenő forgalom így is nagy terhet jelent a községeknek, hiszen az településeken belül a megengedett legmagasabb sebességet is gyakran túllépik az erre közlekedők, amit most bóklászó kamionok is tetézhetnek, ki tudja meddig.

Gyalóka belterületi szakasza. Fotó: cyberpress.hu