Cikkajánló: az M85-ös építése szakmai szemmel

Fotó: cyberpress.hu / archívum

Egyre többen, egyre inkább megalapozatlanul nyilatkoznak a 2018-ban megindított Csorna – Sopron gyorsforgalmi autóút építésével kapcsolatban, de néhány ismertető mögött sajnos a politikai érdek lapul, mint sem a valós információ-szolgáltatás. Ezért is fontos, hogy egy ilyen nagyméretű fejlesztéssel kapcsolatban olyan szakmai érdekelteknek is teret biztosítsanak az arra érdemes szakmai lapok, akik napi szinten foglalkoznak az M85-ös projekktel és tisztában vannak mind a jogszabályi követelményekkel, mind a műszaki környezettel. Az Innotéka című folyóiratban most Kerékgyártó Attila, a Dömper Kft. projektvezetője írt egy cikket a gyorsforgalmi soproni elkerülőjét érintő szakaszáról. Magunk részéről, amennyiben ideje engedi, olvasásra ajánljuk, hiszen amellett, hogy a műszaki kérdésekbe is bepillantást nyerhetünk, hiszen egy ilyen óriásprojekt minden nehézségek ellenére rendkívül izgalmas munkakörnyezet, amely mint az írásból kiderül, jó kezekben is van.

 

Újabb országhatár-kapcsolat az M85-ös fejlesztésével

Az M85-ös gyorsforgalmi út határig történő megépí­tése érdekében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. „Vállalkozási szerződés az M85 autóút Fertőrákos csomó­pont-Sopron oh. szakasz a meglévő 84. számú főúti határ­átkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron Ény-i elkerülő út kivitelezése és a kiviteli tervek elkészítése” elnevezésű projektre 2018.

Alább pedig a korábbi fejezetek is elérhetőek, melyek még a kivitelezés korábbi, Sopront megközelítő szakaszához kapcsolódnak. A sokatmondó cím hálózatfejlesztés realitása a hűség városáig már előre magában rejti azt, hogyan is haladt a projekt, milyen egyedi bravúrokat kellett alkalmaznia a szakembereknek az eredmények elérésért. Kovács Ádám Antal projektvezető szerzeménye a vasútépítési kihívásokról ír, hiszen bár Orbán Viktor miniszterelnök gyorsforgalmi utat ígért Sopronnak, a földrajzi viszonyokból adódóan az autóút-kivitelezéshez kapcsolódóan vasúti igényeket is meg kellett oldani. Az Innotéka magazinban a tudomány és az innováció mellett a zöldkörnyezet kérdése is kiemelt szerepet kap, s hiába műszaki szemmel íródnak, kifejezetten jó olvasmányok a laikus érdeklődők számára is.

 

A hálózatfejlesztés realitása a hűség városáig

I.: Az M85-ös gyors­forgalmi út Csorna II.-Fertőd-End­réd­­major csomó­pont (31+550-51+600 km-szelvények kö­zötti szakasz) II.: Az M85-ös gyors­forgalmi út Fertőd-Endréd­major csomó­pont-Nagy­lózs (51+600-67+200 km-szelvények közötti szakasz) III.: Az M85-ös gyors­forgalmi út Nagy­lózs-Sopron-kelet (67+200-82+600 km-szelvények közötti szakasz), illetve a Nagy­cenki Üzemmérnökség IV.: Az M85-ös gyors­forgalmi út Sopron-kelet-Fertő­rákos csomó­pont (82+600-89+000 km-szelvények közötti szakasz) A közbeszerzési eljárás lezárásának eredményeképpen a NIF Zrt.

Vasútépítés egy autóút-kivitelezéshez kapcsolódóan

A szerződés aláírását követően a Konzorcium a kiviteli tervek elkészítésébe az engedélyezési terveket is készítő Utiber Kft.-t vonta be.Az M85-ös autóút két szakasza keresztezi a GYSEV Zrt. üzemeltetésében álló 8. sz. vasútvonalat (803/804 hm-szelvényközben) és a 15. sz. vasútvonalat (389/391 és 485/486 hm-szelvényközökben), az utóbbival párhuzamosan is fut Nagycenk és Kópháza között.

 

A cyberpress.hu részéről már a kezdetek óta, halkan megjegyezzük, mindenkit megelőzően, bemutatjuk az M85-ös építésével kapcsolatos mozzanatokat, melyet ezen linken tud visszaolvasni egészen a régészeti feltárásokig, a nyomvonalat bemutató cikk-sorozatunkig. Műszaki ismeretünk nem ér fel a szakemberekéhez, a tényeket tárjuk az olvasók elé. Éppen ezért nem is bocsátkoztunk olyan provokatív kérdések meglovagolásában sem, hogy az autóút egy kilométerre vetített ára itt miért más összeg, mint amott 5-6 évvel ezelőtt, teszik ezt elegen … A fejlesztés, így a fenti cikkek sem erről szólnak, azonban biztosan tud újat mondani mindannyiunk számára.

 

Nyitókép: cyberpress.hu / Koszorú Mihály