Apró dolgokról van szó, szóval nem értjük …

Sikeresen várost vezetni vízióval, eredményesen fejleszteni pedig csak koncepcióval lehet. Ezért is becsülendő, hogy Sopronban van elképzelés a jövőt illetően, vannak tervek, merre, de legfőképp hogyan lehet eljutni a kitűzött célig. Nagyléptékű fejlesztések valósulnak meg, amik mindig kapóra jönnek a kampány ideje alatt is, s egyszer majd meg is valósulnak. Azonban úgy tűnik, a nagy lépték szó szerint átlép az apróbb, megoldásra váró problémák felett.

Illusztráció: cyberpress.hu archívum

Hogy mi re is gondolunk? Amikor például a 2019. évi közmeghallgatáson lakossági kérésként felmerül egy javaslat, hiányzó járdaszak építésére, arra burkoltan egy olyan elterelő válasz érkezik, ami igazán alakulhatna másként is. A tényszerűség kedvéért idézzük, a kérdés alapvetően arra irányult, hogy sokan járnak gyalogosan az evangélikus temetőbe, s az új buszöböl kivételével lényegében nincs szilárd burkolatú gyalogút a Balfi út páratlan oldalának ezen szakaszán. Ezt és a hiányzó gyalogátkelőhelyek építését lenne érdemes orvosolni a kérdező szerint, ami szerinte a Szent Mihály temető környezetében sikerült már.

A kérdést adó helyszín, ahol nem csak az úttal párhuzamosan tudnak sétálni a gyalogosok Fotó: Google Streetview

A válasz előremutató gondosságot is rejt magában az, hiszen a városvezetés 2016-ban megbízást adott a Balfi út ezen szakaszának áttervezésére, hogy egy majdani kivitelezés során az úttest felújítása mellett osztatlan gyalog- és kerékpárút is kiépülhet. Ám nem ilyen egyszerű, hiszen a kivitelezés műszaki és technikai okaira hivatkozva ezt külön megépíteni nem lehet, majd csak a Balfi út teljes rekonstrukciós kivitelezésekor kerülhet sor. Persze a mondat tovább úgy szól, ahogyan gondolnánk, ennek megvalósításához pályázati forrás bevonása szükséges, anélkül a kivitelezési költségeket nem lehet állni. Tehát két autó széles, egy kilométer hosszú út nélkül nem érdemes száz méter járdát építeni, mert ez egyben a koncepció. Igaz, hogy műszaki kidolgozás és terv nélkül hiába a forrás, s ugyanúgy megállja a helyét az is, hogy precízen előkészített projekttel pedig valóban minőségi eredményt lehet elérni.

De, haladva a koncepció mentén, némileg több odafigyeléssel ez azt gondolhatnánk máshogy is alakulhatna. Bár a temető előtti parkban srégen kijárták már az arra közeledők a maguk saját ösvényét, ezt a nyomvonalat civilizált környezetté varázsolni valamiért nem merült fel. Pedig ezáltal nem csak egy fekete aszfalt csík épülne, hanem jogosan felmerült igényeket kiszolgáló járdaszakasz, ami a ligetes tér és az Aradi vértanúk emlékművének szerepét is kiemelné. A köz szolgálatában pedig nem csak maga a városlakó, a hasonló szokásokkal bíró soproniak, hanem maga a város is nyerne, egy nagyberuházáshoz képest elenyésző, jóval kisebb mint tízmillió forint alatti beruházási összeggel. Akár mint leendő, vagy éppen a választásában megerősített választópolgár, akár mint megsegített polgár.

Alternatív útvonal lehetne a gyalogosok részére Fotó: cyberpress.hu / Google Maps

Forrás: Készült Sopron MJV Önkormányzata Közgyűlésének 2019.12.12-i közmeghallgatásán készült jegyzőkönyve nyomán