A közvetlen Sopron-Pécs vonat helyett gyorsabb és jobb szolgáltatást ígér a vasút

Felvételünkön a Pécs - (Szentlőrinc - Barcs - Gyékényes - Nagykanizsa - Zalaszentiván) - Szombathely személyvonat 2021. március 1-én, a szombathelyi vasútállomáson / Fotó: cyberpress.hu

Április 11-től lép életbe a hazai vasúti pályákon a 2021. évi menetrend első módosítása, ami a sajtóközlemények szerint új dunántúli összeköttetések és a hazai turizmus fellendülését segítő újdonságok szerepét tölti be a közösségi közlekedés területén. Nem árt azonban figyelmesen vonatra szállni vasárnaptól, hiszen soproniakat is érintő változást vezettek be. Megszüntetik a közvetlen kocsikkal közlekedő a Sopron – Pécs sebesvonatot.

Felvételünkön a Pécs – (Szentlőrinc – Barcs – Gyékényes – Nagykanizsa – Zalaszentiván) – Szombathely személyvonat a szombathelyi vasútállomáson, 2021. március 1-én. A MÁV Desiro motorkocsi hátterében a GYSEV Flirt motorkocsija, nagyjából ilyen lesz az átszállás 2021. április 11-et követően. / Fotó: cyberpress.hu

Ahogyan az a GYSEV tájékoztatásából is kiderül, a 8902-es Sopron – Pécs és a 8903-as Pécs – Sopron vonatok helyett Szombathelyig személyvonat közlekedik, onnan másik vonatra átszállva lehet eljutni a Baranya megyei megyeszékhelyre. A járványügyi helyzetre tekintettel tavaly már búcsút inthettünk a közvetlen buszos kapcsolatnak, és a vonatforgalom is szünetelt egy rövidebb időre. (S, ha már pandémiás helyzet, 2021. április 11-től a 19801 számú Zalaegerszeg – Szombathely – Győr között – vasárnapi közlekedési rend szerinti napokon meghirdetett vonat nem közlekedik.)

A Sopron – Pécs közlekedési tengely kiemelt szerepét korábbi cikkünk is szemlélteti, a most hatályba lépő változásokat hatását sokan megtapasztalják majd. A menetrendmódosításra egy közlekedésmérnök hallgató olvasónk hívta fel a figyelmet, aki a közvetlen összeköttetés elvesztéséről úgy fogalmazott,

a távolsági közlekedésben ez nagy érvágás a város számára.

Természetesen nem egy tollvonásról van szó, a vonatot nem egyszerűen kiírták a menetrendkönyvből. Új vonatnemek bevezetésével, új közlekedési eszközök szolgálatba állításával a tényleges menetidő csökkenni fog Sopron és Pécs között, annak ellenére is, hogy Szombathelyen egy másik szerelvényre kell átszállni. Ráadásul alacsonypadlós járművek között, egy zöld-sárga motorvonatról egy máv-os motorvonatra.

Megkeresésünkre a MÁV Kommunikációs Igazgatósága közölte, a Szombathely–Zalaszentiván–Nagykanizsa–Barcs–Pécs viszonylaton a menetrendi módosítás után kétóránként közlekednek az új Pannónia InterRégió vonatok, így a járatsűrűség a korábbi kétszerese lesz.  Sopron és Pécs között az eljutási lehetőség továbbra is biztosított, rövidebb menetidővel. A módosítással a GYSEV Sopron és Szombathely közötti vonalszakászán egységes szolgáltatást tud biztosítani, azonos megállási renddel.

A megállási rend módosításával, és a pályakarbantartások hatására a menetidő csaknem 25 perccel csökken Szombathely, illetve Nagykanizsa és Pécs között. Az új Pannónia InterRégió vonatokkal Szombathelyről Pécs 4 óra 5 perc alatt lesz elérhető – emeli ki a MÁV tájékoztatója.

Azt is írják, hogy a korábbi eljutási lehetőségek számának biztosítása mellett lehetőséget ad egyes vonatok kiváltására a Pannónia InterRégió vonattal, az érintett vasútvonalak menetrendjét pedig az interrégiós járathoz igazítja a vasúttársaság.

Nincs mese, ha a puszta tényeket is mellé vesszük: a jelenlegi menetrend szerint maratoni hosszúságú 5 óra 29 perces menetidőt produkál késések nélkül a mozdonyra akasztott személykocsikkal a sebesvonat, ez a menetrendváltást követően akár 4 óra 52 percre is csökkenhet Sopron és Pécs viszonylatában, a szombathelyi átszállás dacára.

A MÁV azt is megemlíti, hogy a Pannónia InterRégió vonatokban modern, légkondicionált és alacsonypadlós Desiro motorvonatok közlekednek, melyek a korábbi szerelvényekhez képest jelentősen jobb utaskomfortot biztosítanak majd, így a vasúti szolgáltatás versenyképessé válik a térségben. Noha nem vasútbarátok alkotják az utazóközönség nagy százalékát, számukra talán mégis fájó pont lehet, hogy az utolsó klasszikus vonatösszeállítás is eltűnik a 15. számú Sopron–Szombathely vasútvonalról. Ezzel együtt eltűnik a sebesvonati vonatnem is a szakaszról, hiszen a napi egy párban közlekedő pécsi gyorsok Lövő és Bük állomások mellett csak két további megállóhelyen álltak meg Szombathelyig.

Ha azonban Sopron és Szombathely között egységes, minden megállóhelyen megálló személyvonatok fognak közlekedni, mégis hogyan javul a menetidő? Egyrészről a motorvonatokkal és a MÁV által is hangsúlyozott pályakarbantartásokkal, de nyilvánvalóan köztes megállóhelyek kihagyásával is, ami bár a teljes vonalon közlekedőknek előnyös lehet, a Barcs – Pécs térségben élők, oda utazni szándékozók számára hátránnyal jár.

Hogy az utazás komfortja milyen irányban változik, nehéz megmondani. A kényelmes és tágas személykocsik helyett elővárosi közlekedésre kialakított motorvonaton kell utazni, ráadásul az átszállás miatt a csomagokat is kétszer kell megfogni. A fedélzeten pedig sok kollégista, heti ingázó utazik rendszeresen, akik szerették a közvetlen vonatot.

Arra a kérdésünkre, hogy tervezik e felülvizsgálni a most bevezetett változásokat, nem találtunk konkrét irányadó választ, ám szeretnénk megelőlegezni a bizalmat azzal, hogy az új interrégiós motorvonatokkal, a  járatsűrűség emelésével a vasúttársaság törekszik a közlekedési igények minőségi fejlesztésére, még ha Sopronból nézve porszem is kerülhetett a gépezetbe. Az irányt értjük, és jónak is mondható, annak sikeres megvalósítását pedig a következő időszak fogja tovább csiszolni, legalábbis a jelek ezt mutatják.

A MÁV megküldte részünkre az április 11-től érvényes többi módosításról szóló információs anyagjukat is, melyet itt olvasható: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/uj-dunantuli-osszekottetesek-es-hazai-turizmus-fellenduleset-segito

 

Korábbi cikkünk a témában: https://cyberpress.hu/jarvanyhatas-a-kozvetlen-pecs-sopron-jarat-egy-idore-lekoszon/

Járványhatás: a közvetlen Pécs – Sopron járat egy időre leköszönt